Comunitat Valenciana

La UA descobrix la història de la fragata Ertugrul, vaixell otomà enfonsat al Japó en 1980

  • ALACANT, 1 (EUROPA PRESS)
Fragata Ertugul, pecio otomano hundido en Japon en 1890
Fragata Ertugul, pecio otomano hundido en Japon en 1890
UA
Fragata Ertugul, pecio otomano hundido en Japon en 1890

La Universitat d'Alacant (UA) ha liderat un projecte de recuperació d'un fragment de vaixell turc enfonsat en aigües del Japó a finals del segle XIX. Es tracta d'un programa d'arqueologia subaquàtica contemporània que ha donat peu a la tesi doctoral de Berta María Lledó, i que ha permès recuperar, catalogar i fotografiar més de 8.000 peces.

Lledó defensarà este divendres a partir de les 11.00 hores al saló de Graus de la Facultat de Filosofia i Lletres, el seu treball titulat 'La Fragata Ertugrul: Un vaixell Otomà al Japó. Documents, materials, exposició i memòria'.

Segons la UA, es tracta d'un important projecte internacional turc-japonès sobre la fragata Ertugrul, que va fer un viatge diplomàtic en 1890 per a estrènyer llaços entre l'imperi otomà i el Japó Meiji. L'autora de la tesi és la directora de l'àrea d'arqueologia del projecte al costat d'un equip internacional d'investigadors de l'Institut d'Arqueologia Nàutica (INA), la major organització del món dedicada a l'estudi de la interacció de l'home amb el mar.

La Fragata Ertugrul pertanyia a la marina Otomana baix el Sultà Abdul Hamid II i va ser construïda a Istanbul en 1858, amb una estructura combinada de fusta i ferro i tres pals, a la qual es va dotar d'un motor de vapor en 1864 a Portsmouth (Anglaterra). El 14 de juliol de 1889 va partir cap a Japó en una missió diplomàtica amb la qual es pretenia estrènyer els llaços entre les dues nacions.

Tot i això, la fragata es va enfonsar al Japó el 16 de setembre de 1890, després de completar la seua missió amb èxit només dos dies després d'iniciar el seu retorn. Dels seus 609 tripulants només van poder salvar-se 69. Tot i que el govern japonès va fer un rescat, una gran quantitat de materials decoratius i personals van quedar a 15 metres de profunditat en les roques Funagora.

El projecte arqueològic inclou tasques de prospecció el 2007 i excavacions entre 2008-2010 i 2015, que han recuperat, catalogat i fotografiat més de 8.000 peces, tant a l'Ertugrul Research Center (ERC) a Kushimoto (Japó), com el Laboratori de Conservació de Nixon Griffis, situat al centre d'investigació de l'INA en Bodrum (Turquia) i especialitzat en materials provinents de jaciments marins.

Dirigida per Sonia Gutiérrez, catedràtica d'Arqueologia i directora de l'INAPH-Institut d'investigació en Arqueologia i Patrimoni històric de la UA, esta tesi s'emmarca en una línia d'investigació de la qual la institució alacantina és pionera: l'arqueologia de les èpoques moderna i contemporània.

"El treball fet per Berta Lledó traça una anàlisi integral del naufragi i les seues restes com un testimoni de la història contemporània però també com un exemple singular de la construcció d'una memòria comuna que ha construït un llaç d'amistat i de col·laboració entre les dues nacions amb exposicions, memorials i divulgació històrica. Constituïx un exemple de la investigació internacional i puntera en arqueologia recent de la Universitat d'Alacant", ha assenyalat la directora de l'INAPH de la UA.

L'enfonsament del vaixell otomà davant de les costes del Japó fins i tot es va portar a la gran pantalla en 2015 amb la pel·lícula 'Ertugrul 1890'.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento