Es fan pocs carrils bici nous i els que hi ha són insegurs i ineficaços

Un informe assegura que més de la meitat s’haurien de remodelar completament. Ecologistes en Acció denuncia que l’Ajuntament gairebé no ha ampliat la xarxa des del 2001
La major part dels carrils bici de Barcelona punxen en seguretat, interconnexió i manteniment, segons un estudi exhaustiu dels 49 que hi ha a tota la ciutat fet per Ecologistes en Acció. D’aquests, 28 (el 57%) suspenen en la mitjana dels 15 paràmetres analitzats. Tots ells necessitarien remodelacions integrals.

L’agrupació denuncia en l’informe que l’ampliació de la xarxa ha estat «insignificant» des del 2001. Del mapa d’extensió del carril bici que va dissenyar el propi Ajuntament, «s’incompleix el 95%», asseguren. Segons el grup, des de llavors, «només s’han creat quatre o cinc carrils curts», de les desenes que es van suggerir, va afirmar Joan Pons.

L’estudi destaca que «dels 120 km que diu l’Ajuntament que hi ha, només hem trobat 80 a tot estirar». El Consistori, expliquen, compta tots dos sentits dels que tenen dos carrils paral·lels.

Els carrils «han de donar seguretat a vianants i ciclistes i ser eficaços per desplaçar-se», va explicar Pons.  L’informe constata que la majoria ocupa l’espai dels vianants, en estar sobre la vorera. Altres queixes són que els carrils «apareixen i desapareixen sense senyalització prèvia» i que el manteniment és «pràcticament inexistent».

Carrils fantasma

Una de les conclusions de l’anàlisi dels carrils bici és que n’hi ha dos que «no existeixen». Es tracta de l’avinguda Gaudí i la Meridiana (entre Valldaura i Sant Andreu), que figuren com a carrils bici existents en el mapa que l’Ajuntament té penjat a la seva web.

La radiografia que fa l’informe inclou la denúncia que «no hi ha hagut mai per l’Ajuntament una concepció de xarxa». Segons l’entitat, els carrils s’han instal·lat on hi havia més espai i no tant on eren necessaris, sense continuïtat entre ells.

Una opinió que comparteixen al Bicicleta Club de Catalunya: «S’ha invertit poc i sense planificació al darrere», explica el seu coordinador, Haritz Ferrando. «A més de la separació física, cal que les cruïlles siguin segures i crear carrils pacificats». Ferrando va avançar que demanaran que la ciutat passi a tenir un límit de velocitat genèric de 30 km/hora, per potenciar el transport no motoritzat. Amics de la Bici també va donar suport a l’informe.

Com seria el carril bici ideal?

A la calçada: Separat de la circulació a motor per una barrera física, no a la vorera.

Senyalitzat: S’ha de veure clarament, amb senyals al terra. Quan queda tallat, s’ha d’indicar al ciclista per on continuar. Cal avisar els cotxes quan comparteixen carril amb les bicis.

Amb continuïtat: Interna i amb els altres carrils, formant una xarxa per la ciutat.

Amb aparcaments: En tot el seu recorregut, sobretot a prop d’espais d’interès públic i de les parades del transport.

Ben pavimentat: Sense forats ni tapes de serveis.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento