La Generalitat i l'Ajuntament presenten la prolongació de la línia Llobregat-Anoia fins a Gràcia

  • Les obres, que no acabaran abans de 2024, costran 231 milions d'euros.
  • Es construiran tres noves estacions i quatre quilòmetres de línia nova.
  • Es calcula que la prolongació beneficiarà 19 milions de passatger anuals.
  • La presentació del projecte arriba quan el tram central de la línia 9 està aturat i encara no arriba a l'aeroport ni s'ha construit l'estació de la Sagrera.
L'estació Europa Fira de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), de la línia Llobregat-Anoia, plena de participants del Mobile World Congress.
L'estació Europa Fira de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), de la línia Llobregat-Anoia, plena de participants del Mobile World Congress.
ESTHER ROMAGOSA/ACN
L'estació Europa Fira de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), de la línia Llobregat-Anoia, plena de participants del Mobile World Congress.

Quan les obres del tram central de la línia 9 del metro estan totalment aturades des del 2011 —el Govern dubta que sigui assumible unir la Zona Universitària amb la Sagrera— i encara no funciona la connexió amb l'aeroport del Prat —no entrarà en servei, com a mínim fins el febrer de 2016—, el conseller de Territori i Sostenivilitat, Santi Vila, i l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, han presentat aquest dijous el perllongament de la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que unirà les estacions de Plaça Espanya i Gràcia.

Aquest projecte, que té un pressupost estimat de 321 milions d'euros, comportarà la construcció, amb una tuneladora, de dos nous túnels de 4,1 quilòmetres de 6,7 metres de diàmetre cadascun —incrementant la longitud de la línia en un 4%— i de tres noves estacions, així com la remodelació de la de Plaça Espanya. També hi haurà una cua de maniobres i s'allargaran dues de les quatre vies de Plaça Espanya.

Aquest mateix dijous s'ha publicat l'anunci d'informació pública de l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Es preveu redactar el projecte constructiu el 2015 i les obres haurien de començar abans del 2020, doncs el projecte inclòs al Pla Director d'Infraestructures 2011-2020 com actuació prioritària. Si es compleixen els terminis, la connexió podria estar operativa el 2024, ja que tenen una durada prevista de tres anys i nou mesos.

"Estem molt contents d'iniciar el tràmit informatiu d'aquest projecte, que resol una reivindicació històrica com és connectar les dues línies", va afirmar el conseller, qui ha remarcat l'alta rendibilitat social i econòmica que tindrà el perllongament de la línia Llobregat-Anoia. "Tenim les coses preparades per a quan es puguin fer. No estem explicant un impossible", ha afegit l'alcalde qui espera una millora de la situació econòmica per fer l'obra. Segons Vila, l'obra es podria incloure en els pressupostos o es podria finançar a través d'un parteneriat público-privat.

La prolongació d'aquesta línia, que actualment compta amb 98 quilòmetres i 42 estacions, ha de permetre millorar i ampliar el transport públic a l'Eixample Esquerre, zona densament poblada amb equipaments importants per a la ciutat com l'Hospital Clínic, i de Gràcia, ja que només està connectat de forma ferroviària amb el centre de Barcelona. També facilitarà l'accés dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia cap al centre, doncs ara es veuen obligats a fer transbordament amb metro o l'autobús.

De fet, les noves estacions augmentaran la connectivitat de la línia. A la Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, es construirà una estació que permetrà fer el transbordament amb la línia del Vallès i comportarà la remodelació del vestíbul de l'estació de Gràcia i l'intercanviador amb les línies 1 i 3 del metro. Al carrer Urgell, entre Rosselló i Còrsega, se'n construirà una altra que connectarà amb Hospital Clínic (L5). Per últim, també Urgell però entre Buenos Aires i la plaça Francesc Macià se'n farà una altra que permetrà que el tramvia tingui connexió ferroviària.

Amb tot, es calcula que 19 milions de viatgers anuals es beneficiaran del perllongament de la línia, 68.700 cada dia, i es calcula que es podran captar 14 milions de passatgers anuals, 51.700 cada dia, i arribar als 37. Esperen que cada dia, 9.000 persones que es desplacen en vehicle privat, optin per deixar-lo a casa cada dia un cop el nou tram entri en funcionament. Amb tot, es calcula que tindrà un benefici de 41,9 milions d'euros anuals per l'estalvi de temps, la reducció de costos d'operació de vehicle i la descongestió del trànsit en superfície, entre altres factors.

Actualment, aquesta línia que connecta les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat amb Barcelona, on ara només hi ha tres estacions, registra 23 milions de validacions l'any. La línia del Vallès, en canvi, és més curta però més utilitzada: té 45 quilòmetres i 32 estacions —aquesta xifra augmentarà amb els perllongaments que en marxa a Terrassa i Sabadell— i registra 57 milions d'usuaris l'any.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento