Circular amb cotxe per Barcelona surt un 20% més car que fer-ho en els transports públics

  • La 10ª Cursa de Transports demostra que el bus ortogonal encara no és exprés.
  • El patinet, la moto i la bicicleta són els mitjans més ràpids per moure's per la ciutat.
  • El nou bus exprés peca de tenir uns transbordaments lents i de baixa velocitat comercial en hores vall.
Una imagen del metro de Barcelona.
Una imagen del metro de Barcelona.
EUROPA PRESS
Una imagen del metro de Barcelona.

La 10ª edició de la Cursa de Transports, organitzada per la PTP (Promoció del Transport Públic) a Barcelona amb motiu de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, ha donat com a resultat que la xarxa ortogonal d'autobús –l'anomenat bus exprés– encara no surt del tot a compte per culpa dels temps de transbord i perquè li falta més velocitat comercial, sobretot, fora de les hores punta.

A banda, també s'ha comprovat que circular amb cotxe per Barcelona surt un 20% més car que fer-ho amb algun dels transports públics. Segons Ricard Riol, president de la PTP, a la Cursa es van cobrir set rutes amb diferents mitjans de transport, com ara el patí, la motocicleta, la bicicleta, el metro, el bus radial o convencional, el bus ortogonal o exprés o el cotxe. Això va permetre comparar  els temps i els costos ambientals i econòmics de cada transport a l'hora de completar el mateix recorregut.

En general, els més ràpids van ser el patinet, la moto i la bici, mentre que el vehicle privat només va superar el transport públic en dues de les set rutes analitzades: les que sortien de l'Hospital del Mar i de l'antic recinte de Sant Pau i acabaven a la Plaça Universitat.

Contaminació

Riol destaca que el bus dièsel contamina la meitat que el cotxe dièsel i que el metro registra només un 10% de les emissions que genera el vehicle privat. A banda, comptant totes les dispeses, inclòs el pàrquing, anar amb cotxe per la ciutat suposa un 20% més de despesa respecte  el transport públic, sobretot, per la tarifa integrada.

El president de la PTP remarca que, en conjunt, s'han millorat els registres de l'any passat, cosa que atribueix a què ha baixat el trànsit amb la crisi. Però, la principal conclusió de la Cursa de Transports és que «falta més rapidesa i molta frequència» en el bus ortogonal perquè sigui realment exprés en rutes de combinació (en horitzontal, l'actual H12 sí que és més ràpid que l'antic 56).

La línia 59 de bus clàssic va trigar 27 minuts de l'Hospital del Mar a la Pl. Universitat i l'ortogonal (V21 + H12), 36 minuts. Un altre exemple, el 17 va trigar 26 minuts de Vall d'Hebron a Pl. Universitat i la combinació del bus exprés, 52 minuts.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento