Comparativa dels estatuts. 3. Finançament

1979

El finançament vigent porta el segell de descentralització administrativa imprès per la transició. La posterior evolució ha obligat a revisar els nivells de recursos en successives negociacions entre els governs català i central, sovint més marcades per les conjuntures polítiques que per l’adequació del model a les necessitats reals de recursos.

Article 44: La hisenda de la Generalitat es constitueix amb:

- 1.- Rendiments dels impostos que la Generalitat establirà.

- 2.- Els impostos cedits per l’Estat (…).

- 3.- Participació en la recaptació d’impostos directes i indirectes de l’Estat.

- 6.- Recàrrecs sobre impostos estatals.

Article 46: 2.- En el cas dels impostos i els rendiments cedits, la Generalitat assumirà per delegació de l’Estat la gestió, recaptació i liquidació.

- 3.- La gestió, recaptació, liquidació i inspecció dels altres impostos de l’Estat recaptats a Catalunya correspondrà a l’Administració Tributària de l’Estat, sens perjudici de la delegació que la Generalitat pugui rebre d’aquest (…).

Article 47: La Generalitat gaudirà del tractament fiscal que la llei estableixi per a l’Estat.

2006

El projecte estableix mecanismes que incrementen els recursos, fixa la proporcionalitat entre ingressos i esforç fiscal, i es blinda contra futures interpretacions restrictives. També manté un paper rellevant per a l’Estat en la cessió d’alguns impostos, l’Agència Tributària i la solidaritat interterritorial, distanciant-se de la proposta aprovada pel Parlament el 30 de setembre.

Article 201: 4.- El finançament de la Generalitat no ha de comportar discriminacions de Catalunya respecte a les altres comunitats.

Article 202: 2.- La Generalitat gaudeix de plena autonomia de despesa.

Article 203: 5.- La Generalitat té competència per a establir els seus tributs propis, amb capacitat normativa.

Article 204: 1.- La gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció de tots els tributs propis i dels tributs estatals cedits totalment, corresponen a l’Agència Tributària de Catalunya.

- 2.- S’ha de constituir un consorci paritari ente l’Agència Estatal d’Administració Tributària i l’Agència Tributària de Catalunya.

Article 206: 3.- Els recursos es poden ajustar per garantir l’anivellament i la solidaritat a les altres comunitats amb els nivells que fixi l’Estat.

Dues postures enfrontades

Rosa Cullell. Directora general del Gran Teatre del Liceu.

«Catalunya gestionarà més ingressos»

El nou Estatut suposa una millora important en la capacitat financera de Catalunya perquè incrementa substancialment els ingressos que gestiona la Generalitat. El projecte preveu forts augments en els impostos cedits parcialment, com l’IRPF i l’IVA, dels quals l’Estat en cedirà un 50%, quan ara mateix Catalunya només n’obté el 33% i el 35% respectivament. Pel que fa als impostos especials (hidrocarburs, tabac o alcohol...) l’Estat espanyol passarà a cedir el 58%, un 18% més. A més, el projecte també preveu la creació de l’Agència Tributària de Catalunya i contempla un avenç important en matèria d’inversions quan assenyala que la inversió en infraestructures s’equipararà a la participació relativa de Catalunya en el PIB d’Espanya. Això serà fonamental per aconseguir que Catalunya resolgui el dèficit actual que té en matèria d’infraestructures.

No

Joan Fradera. Professor d’ensenyament secundari.

«Perpetua el dèficit fiscal i la sumissió a l’estat»

Aquest Estatut no presenta cap canvi significatiu en el finançament perquè la Generalitat no tindrà responsabilitat fiscal ni capacitat normativa sobre tots els impostos recaptats a Catalunya, a diferència del que plantejava el projecte aprovat pel Parlament el 30 de setembre. No tindrem una Agència Tributària pròpia independent, i els impostos més significatius seguiran en mans de l’Estat, que fixarà els nivells de suficiència i solidaritat, i determinarà els diners de què podrà disposar la Generalitat. L’increment de la participació en alguns impostos no garanteix un augment dels recursos, ja que serà compensat per la disminució dels ingressos del fons de suficiència. De fet, en els últims anys el dèficit fiscal ha anat augmentant i ja hem quedat a la cua de l’Estat i d’Europa en serveis socials i infraestructures.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento