La Generalitat aprova 17 línies interurbanes de bus amb 26 rutes en dues comarques de València
- L'Horta Oest i Sud sumen més de 485.000 habitants, que veuran millorades les connexions entre municipis.
- Els plans inclouen nous serveis i la possibilitat de realitzar transbords en estacions de Metrovalencia.
- La zona Oest incorpora tres línies radials i la Sud un nou servei transversal sense passar per la capital.
Els 485.939 habitants de les comarques de l'Horta Oest i l'Horta Sud, en l'àrea metropolitana de València, disposaran de 17 línies d'autobús interurbà que connectaran els seus municipis entre ells i amb la capital. La Generalitat ha aprovat els nous projectes de transport en totes dues zones, que milloren l'oferta i el servei en desplegar 26 rutes. Cadascun dels plans eixirà a licitació per 2,7 milions d'euros i tots dos tindran contractes de 10 anys de durada.
Aquests plans, que incorporen propostes d'ajuntaments, usuaris i empreses, formen part de la reordenació completa en tota la Comunitat que ha dut a terme des de 2017 la Conselleria d'Obres Públiques per a garantir el transport en el 100% dels municipis.
El projecte de la zona València Metropolitana Oest contempla 10 línies, que al seu torn es divideixen en 17 rutes, ja que algunes preveuen trajectes complementaris, desdoblaments o serveis nocturns. Amb la nova proposta de servei es consoliden els eixos de transport actuals, com són els longitudinals per a la relació directa amb València (València-Xirivella-Aldaia-Alaquàs-Torrent i València-Mislata-Quart de Poblet-Manises-Aeroport), el transversal per a comunicació interna i connexió amb estacions de Metrovalencia i la connexió d'Aldaia, Alaquàs i Xirivella amb la platja del Saler a l'estiu.
També es manté la connexió amb l'Hospital de Manises, l'aeroport i el centre Comercial Bonaire. Entre les novetats destaquen la creació de tres línies radials per a donar servei nocturn a la comarca (València-Manises-Aeroport; València-Xirivella-Alaquàs-Aldaia; i València-Paiporta-Picanya - Torrent).
A més, es creen també nous serveis llançadora; en concret tres línies que connectaran directament amb estacions de metro aquells nuclis de població que manquen d'aquest servei (Aldaia-Salt de l’Aigua; Alaquàs-València; i Xirivella-València). Finalment, es crea una nova línia transversal que connectarà Quart i Manises amb Paterna i Burjassot. La creació d'aquesta nova línia, que passa per Salt de l’Aigua, reforça aquesta parada com a punt d'intercanvi per a les connexions transversals de la comarca, ja que enllaça en aquest punt tant amb Metrovalencia com amb les línies que vénen de Torrent i Aldaia.
Respecte a la zona Sud, disposarà de set línies dividides en nou rutes. Aquests itineraris consolidaran els eixos de transport actuals: Albal-València; Silla-València; Picassent-València; Sedaví-València; el servei d'estiu entre Picassent i el Saler i l'alimentador entre Alcàsser i l'estació de Renfe a Silla.
A més, es crea un nou servei transversal L3B que connecta el corredor a la resta de la comarca sense haver d'arribar a València, enllaçant amb l'estació de metro a Paiporta, la línia Albal-Paiporta, i un altre nocturn que connecta l'eix Picassent-Silla-València.
El 90% dels contractes, "caducats"
Segons explica la Conselleria en els plans aprovats, en l'actualitat, més del 90% dels contractes de concessió de servei públic de transport interurbà regular per carretera de la Comunitat Valenciana es troben "caducats (prorrogats)" o pròxims a la seua data de venciment. Es tracta de 89 concessions que obeeixen a un model "obsolet", dissenyat a partir de criteris de fa més de 50 anys i que evidencia "manques", la qual cosa genera "sobrecostos" i empitjora la qualitat del servei prestat a l'usuari.