Valencia Notícies

El Síndic adverteix de pagaments indeguts de les ajudes al menjador per valor de 277.000 €

Imagen de archivo de un comedor escolar
REMITIDA

La Sindicatura de Comptes adverteix de certes "deficiències de control" en les assistències als menjadors per part dels centres escolars que suposen un "risc d'efectuar pagaments indeguts". De fet, l'organisme al·ludeix a un informe de la Direcció Territorial d'Educació de València que apunta que "es podrien haver realitzat pagaments indeguts per una quantia estimada d'almenys 277.000 euros".

Així figura en l'informe de fiscalització del Compte General de la Generalitat corresponent a l'exercici de 2016, on s'analitza la línia de subvenció d'ajudes a menjadors escolars destinada a als alumnes d'educació infantil i primària en centres públics i concertats.

L'informe detalla que les obligacions reconegudes amb càrrec al pressupost de l'exercici 2016 van ascendir a 53,9 milions d'euros i els pagaments efectuats a 51.

Quant a l'adequada comptabilització de la despesa, assenyala que les ajudes corresponents al mes de desembre de 2016, per import de 6,3 milions d'euros, s'han imputat al pressupost de l'exercici 2017, sense que hagen sigut registrades a 31 de desembre de 2016 en un compte creditor no pressupostària i recorda que els òrgans gestors han d'informar a la Intervenció de la Generalitat de les obligacions pendents d'aplicar al pressupost al tancament de l'exercici.

Noves bases

Quant a les bases de la convocatòria, apunta que van ser aprovades per una ordre de 2010 modificada posteriorment (2013, 2015 i 2016) per a la seua adaptació a les necessitats de cada curs escolar.

Sobre aquest tema, la Sindicatura considera que la Conselleria d'Educació "ha d'aprovar unes noves bases reguladores adaptades al que es disposa en la Llei 1/2015 i contemplar, entre altres aspectes que es desenvolupen en les respectives convocatòries anuals, la ponderació dels criteris objectius de concessió i els límits o barems per a la determinació de les ajudes". A més, aquesta normativa "hauria de coordinar-se amb les bases reguladores de les ajudes al transport escolar".

"Retards en la tramitació"

A més, el síndic observa "retards" en la tramitació de les ajudes, des de la publicació de la convocatòria fins a la resolució definitiva, que s'ha produït una vegada iniciat el curs escolar. Aquests retards, recalca, "comporten un gran nombre d'incidències i reclamacions per part dels potencials beneficiaris de les ajudes".

També fa notar que la convocatòria de la subvenció arreplega determinats tràmits i controls que no s'han efectuat, per insuficiència de mitjans o no resultar operatius. Per açò, recomana la revisió de la seua oportunitat i necessitat, tenint en compte l'estructura i funcionament, tant de les unitats administratives gestores com dels centres docents.

Entre aquests tràmits enumera que la comissió de valoració no va emetre el seu informe sobre les resolucions de concessió en terminis extraordinaris i excepcionals; o que va haver-hi un elevat nombre d'al·legacions que van impedir la seua anàlisi en un termini raonable, segons manifesta la unitat gestora.

Pagaments

Amb posterioritat, es van presentar nombrosos recursos de reposició, dels quals, segons les dades facilitades, van ser estimades aproximadament un 68%. Sobre aquest tema, la sindicatura advoca per analitzar aquesta situació "a fi de millorar la seguretat jurídica de les ajudes i evitar càrregues de treball innecessàries".

Referent als pagaments, l'informe alerta de "deficiències de control en les assistències als menjadors per part dels centres escolars, amb el consegüent risc d'efectuar pagaments indeguts (falta d'acord de les famílies, no emissió del certificat d'acord del centre receptor de les ajudes)".

Enfront d'açò, la sindicatura anima a analitzar i depurar les incidències, així com adoptar les mesures pertinents per a la seua esmena. En aquest sentit, agrega que la Conselleria d'Educació ha informat que "està implantant a nivell informàtic les actuacions oportunes per a solucionar la situació descrita i regularitzar els possibles pagaments duplicats".