Valencia Notícies

Sanitat justifica la reversió d'Alzira en les deficiències del contracte i en què limita la planificació del sistema

La Conselleria de Sanitat Universal ha comunicat a la UTE Ribera Salut II la seua decisió de no prorrogar al març de 2018 la concessió del departament d'Alzira per les "importants deficiències i manques elementals" del contracte i perquè el model concesional "limita i condiciona" la planificació del sistema sanitari públic valencià.

Així, figura en la notificació que el director general de Recursos Humans, Justo Herrera, va remetre este dilluns a la concessionària comunicant-li la reversió del contracte i en la qual s'advertix que esta limitació a la planificació per les cinc concessions sanitàries aconsella que "arribat el moment de finalització del contracte no es procedisca a la seua pròrroga". D'esta manera, s'esgota la via administrativa i Ribera Salut disposa d'un mes de termini per a recórrer.

Entre les deficiències, es referix al fet que les comissions mixtes de cada concessió "excedint el seu àmbit de competència" van adoptar interpretacions dels contractes i que són "fins i tot dispars entre elles" com les relatives al preu del contracte.

Així mateix, ha apuntat a la falta de mecanismes de control per "desistiment de l'exercici de la potestat de policia de l'Administració" i per la "falta de transparència de la pròpia empresa concessionària".

De la mateixa manera, entre altres "deficiències significatives" es troba la no diferenciació entre inversió nova o de reposició, el grau d'amortització o l'adquisició d'actius mitjançant instruments financers.

A més, el contracte no contempla criteris per a avaluar la qualitat, "l'absència" de sancions per incompliments en la prestació sanitària, la "deficient regulació del procediment de liquidació", la "imprecisió i ambigüitat" de les clàusules i la no distinció en el càlcul de la càpita del percentatge que corresponia a la prestació sanitària i el relatiu a l'amortització de la inversió.

La Conselleria assenyala que tots els contractes que regix el model concesionarial usen el model d'adjudicació d'Alzira, per la qual cosa les deficiències comentades "no solament afecten este expedient sinó que han d'entendre's reflectides en la resta de contractes".

A més, assenyala que la planificació dels recursos sanitaris queda "sistemàticament qüestionada pels esforços de les concessions per a ampliar la seua cartera de servicis". Així, assenyala que el "suposat avantatge" per a l'administració que al·lega Ribera Salut en disposar d'una cartera més àmplia que els departaments de gestió privada suposa "una ruptura de tota la planificació" i a més afig que "més que respondre una vocació de servici respon interessos estratègics empresarials per a captar pacients d'altres departaments i obtindre així ingressos addicionals".

Sanitat recalca, davant els suposats beneficis econòmics que al·lega la concessionària, que en tot case el cost econòmic de la prestació "sense deixar de ser important, no ha de ser l'element determinant a l'hora de planificar el model sanitari públic" en un àmbit "tan essencial per a les persones com és la salut".

A més, la pròrroga dels contractes es concep com "una excepció" que queda "condicionada a la voluntat de les parts", però que ni és "una obligació per a l'Administració ni un dret del concessionari".

CONTRA LA LLEI D'ESTABILITAT

La Conselleria advertix així mateix que en el cas de prorrogar-se el preu no es podria modificar, per la qual cosa l'Administració hauria d'abonar una part de la càpita, la construcció del centre de salut i les inversions ja amortitzades amb el que "es vulnerarien els principis de la llei d'estabilitat pressupostària".

A més, recalca que mai va manifestar que el contracte anara a prorrogar-se, per la qual cosa "no hi ha una ruptura del principi de confiança legítima". En esta línia, rebat l'afirmació de Ribera Salut que la Conselleria ja havia pres la decisió doncs argumenta que les manifestacions abocades en els mitjans de comunicació són "pròpies de la dialèctica parlamentària". És més, recorda que l'exconseller de Sanitat del PP Manuel Llombart en les Corts ja va manifestar la seua intenció de no allargar esta concessió.

ANTECEDENTS

El procés per a determinar si es prorrogava la concessió es va iniciar el passat 12 de desembre de 2016. Ribera Salut va presentar un escrit entre el 17 i el 23 de gener en el qual al·legava falta de valoració de l'execució del contracte "obviant per complet l'èxit i l'excel·lència aconseguida en la gestió del servici". A més, qüestionava l'actuació de la Conselleria davant la pròrroga i el principi de transparència.

El contracte amb Ribera Salut es va firmar el 31 de març de 2003 i tenia per objecte la gestió del servici públic sanitari de l'àrea 10 de salut, que inclou els municipis d'Albalat de la Ribera, Alberic, l'Alcúdia, Alfarp, Algemesí, Alginet, Almussafes, Alzira, Antella, Benifaió, Benimodo, Benimuslem, Carcaixent, Carlet, Catadau, Corbera, Cullera, Favara, Fotaleny, Gavarda, Guadassuar, Llaurí, Llombai, Massalavés, Polinya del Xúquern, Riola, Sollana, Sueca i Tous.

loading...