Desenvolupen panells biodegradables i ignífugs per a camions i autobusos amb residus
- Estan fabricats a partir de biopolímeros procedents de subproductes de la fabricació de pasta de cel·lulosa paperera.
- Són totalment biodegradables i també compostables després del seu triturat a diferència de les resines termoestables que s'utilitzen actualment.
- Estos panells 3D es podran aplicar també en trens, vaixells, furgonetes i altres mitjans de transport de mercaderies i persones.
Aimplas, Institut Tecnològic del Plàstic, situat al Parc tecnològic de Paterna, ha completat després de 48 mesos d'investigacions el projecte europeu 'Brigit', que ha permès aconseguir nous panells biodegradables i ignífugs per a camions i autobusos a partir de residus.
En este treball han participat altres 15 socis entre els quals es troben la Universitat de Cantàbria i l'empresa espanyola Green Source S.A. Gràcies a estes investigacions s'ha obtingut com a resultat una nova generació de panells ignífugs per a l'interior de camions i autobusos fabricats a partir de biopolímeros procedents de subproductes de la fabricació de pasta de cel·lulosa paperera, destaca Aimplas a través d'un comunicat.
El projecte Brigit, que va arrancar l'agost de 2012, ha comptat amb el finançament de fons europeus dins del VII Programa Marc baix el nombre d'acord KBBE-20126-311935. Durant la seua realització, s'ha abordat des de l'obtenció dels biopolímeros, la seua formulació i modificació per a millorar el seu comportament al foc fins al processat dels biocomposites resultants per a la posterior fabricació dels panells que s'instal·laran a l'interior dels camions i els autobusos de Solaris i Fiat. A més, s'ha validat la viabilitat econòmica i mediambiental dels nous productes.
Per a aconseguir els innovadors panells, els socis del projecte han desenvolupat un nou procés d'obtenció dels bioplàstics, concretament PHB (polihidroxibutirato) i PBS (polibutileno succinat), més ecològic que els existents, a partir de subproductes del procés d'obtenció de la cel·lulosa.
Com explica l'investigador principal del projecte Miguel Ángel Valera, "la feina dels subproductes del procés de producció de la cel·lulosa com a font de sucres necessaris per a fer el procés de fermentació dels microorganismes que produïxen el PHB i l'àcid succinico, permet una integració dels processos necessaris per a l'obtenció dels biopolímeros treballadors en Brigit i per tant un estalvi en els costos de producció".
Vehicles més reciclables i ecològics
Mitjançant tècniques de compounding, Aimplas s'ha encarregat de barrejar i modificar tots dos biopolímeros per a obtindre un biocompost amb alts requeriments. En primer lloc, es tracta d'un material processable mitjançant extrusió, amb la resistència mecànica i al foc que exigeix la indústria del transport, però amb l'avantatge afegit de ser totalment biodegradable i també compostable després del seu triturat a diferència de les resines termoestables que s'utilitzen actualment.
Després, i mitjançant modelatge per compressió contínua, s'han fabricat els panells multicapa formats per làmines de biocompost i fibres naturals (en substitució de l'habitual fibra de vidre), i un nucli lleuger de suro al seu interior. A més d'instal·lar-se a l'interior de camions i autobusos en forma de columnes i panells laterals, estos panells 3D es podran aplicar també en trens, vaixells, furgonetes i altres mitjans de transport de mercaderies i persones.
Les actuals línies d'investigació en matèria de biopolímeros i les innovacions de les principals empreses del sector estaran presents en la sisena edició del Seminari Internacional de Biopolímeros i Composites Sostenibles www.biopolymersmeeting.com que Aimplas ha organitzat per als dies 1 i 2 de març de 2017.