La Generalitat Valenciana afronta 2017 amb el turisme com una "qüestió d'Estat"
- La Comunitat participarà en 53 esdeveniments del sector a escala nacional i internacional, 29 d'ells només de productes específics.
- En 2016 la marca valenciana ha estat present en 177 accions de promoció, 28 d'elles fires de productes especialitzats i altres 20 de turisme generalistes.
- Segons el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, l'objectiu prioritari és "desestacionalitzar i rendibilitzar el sector turístic en la Comunitat".
El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha apuntat com a objectiu per a 2017 que el model turístic de la Comunitat Valenciana "deu convertir-se en una qüestió d'Estat", pel que la Generalitat portarà l'oferta de la regió a un total de 53 esdeveniments del sector a escala nacional i internacional, 29 d'ells només de productes específics.
En un comunicat, Colomer ha destacat la "forta aposta" desenvolupada durant l'any passat pel Consell per a promocionar els atractius turístics de la Comunitat, amb fins a un 12% més de presència en congressos i fires especialitzades. Concretament, durant 2016 la marca valenciana ha estat present en 177 accions de promoció, 28 d'elles fires de productes especialitzats i altres 20 de turisme generalistes.
El responsable autonòmic també ha destacat les iniciatives de promoció directa dels productes i destinacions turístics de la Comunitat amb operadors turístics, bloguers especialitzats i professionals de mitjans de comunicació internacionals; al costat d'altres accions com presentacions internacionals de destí, missions comercials, jornades professionals i la campanya publicitària 'Mediterranean Live'.
Colomer ha valorat 2016 com "l'any que ha permès donar un salt qualitatiu en la indústria turística" de la Comunitat i ha avançat que aquesta línia de treball continuarà enguany, amb l'assistència de l'Agència Valenciana de Turisme a un total de 53 esdeveniments d'aquestes característiques, 32 d'àmbit internacional i 21 a Espanya. A més, 29 fòrums estaran enfocats a productes concrets com el turisme actiu i de naturalesa, cicloturisme, senderisme, golf, turisme de negocis, esportiu o nàutic, entre d'altres.
Gràcies a aquesta oferta, ha assegurat que el nou model turístic "ha d'impulsar la singularitat, l'hospitalitat, l'aposta per nous productes turístics i la governança col·laborativa", però tot això "sense oblidar el nostre objectiu prioritari: desestacionalitzar i rendibilitzar el sector turístic en la Comunitat".
"El turisme deu convertir-se en una qüestió d'Estat, i per aquesta raó la Generalitat ha iniciat en els primers mesos de la legislatura una Comissió Interdepartamental de Turisme de la Comunitat", ha recordat, per a destacar que amb aquesta coordinació "s'aconsegueix reforçar la posició del turisme com un tema d'Estat que afecta totes les àrees del Consell i que deu gestionar-se de manera coordinada".
Aquest organisme ha aprovat durant 2016 tres comissions tècniques: una dirigida a impulsar el turisme responsable i sostenible, una altra de foment del turisme inclusiu i integral i una tercera centrada a portar a terme accions des de la Generalitat amb l'objectiu d'"eliminar aquells obstacles que afecten el sector turístic", la resolució dels quals "implica directament" diversos departaments de l'Administració autonòmica i "agilitza les gestions necessàries" que han de fer empreses i destinacions turístics.
Llei "coherent i plural"
Tots els objectius que ha apuntat el titular de Turisme estan recollits a l'avantprojecte de la Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat de la Comunitat, que es va presentar en octubre de 2016 i que s'aprovarà al llarg del primer semestre d'enguany amb "importants novetats i avanços" respecte a l'actual normativa impulsada fa 17 anys. "La futura llei serà consensuada, coherent i plural", ha asseverat.
En aquest sentit, Colomer ha apuntat com a imprescindible "apostar per una governança col·laborativa i unir esforços" en matèria turística, una cosa que ha relacionat amb els diversos convenis de col·laboració que ha subscrit la Generalitat amb diferents entitats del sector, fins a nou plans de dinamització en 2016 amb diputacions i mancomunitats. Els ha definit com "un gran exemple de governança col·laborativa per a fer el nostre espai turístic més seductor i més competitiu".
A més d'aquestes accions, el secretari autonòmic ha remarcat que "és fonamental apostar pel paisatge i identitat mediterrània" i ha posat èmfasi en el treball fet per a "requalificar les infraestructures vinculades als nostres recursos i destinacions". Sobre aquesta qüestió, ha posat com a exemple les inversions en platges valencianes per a construir casetes-vestidor, equipaments lúdics i higiènics d'última generació i espais adequats a les necessitats d'oci i bany específiques de les persones amb mobilitat reduïda.
D'altra banda, ha ressaltat que, durant 2016, l'Agència Valenciana de Turisme "ha iniciat l'impuls a un nou enfocament dels productes turístics" i que així "han començat a tindre visibilitat alguns segments que anteriorment no la tenien, com el turisme cultural, el turisme accessible o el turisme LGBT".
Ciutat de la seda
A l'àmbit local, el responsable de Turisme ha recordat que l'any passat ha sigut un exercici clau per a la ciutat de València amb la seua designació com a capital de la Ruta de la Seda i el reconeixement de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco.
Respecte a la capitalitat, ha recordat que la Generalitat ha iniciat les tasques de coordinació de la Ruta de les Seda 2016-2020 amb les entitats implicades en "un projecte trasnacional que significa animar la societat, el sector turístic i els hotelers per a aconseguir que siga una de les principals opcions de l'oferta cultural de la Comunitat", ha manifestat.
Per a aconseguir-ho, Colomer ha assenyalat que el seu departament "treballa activament" juntament amb experts de les universitats de València i Saragossa i l'Arquebisbat de València amb vista a estudiar rutes turístiques al voltant del projecte europeu del Sant Grial. "En 2017 anem a continuar aquest impuls perquè creiem en el gran potencial que tenen iniciatives d'aquest tipus per a impulsar la nostra història i cultura", ha remarcat.