Valencia Notícies

La Generalitat Valenciana obrirà en 2017 l'Oficina de Drets Lingüístics

Vicent Marzà
I.CABALLER/CORTS VALENCIANES

Així, l'oficina tindrà per objecte assegurar els drets lingüístics de la ciutadania, que estan reconeguts tant a l'Estatut d'Autonomia com en la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV).

L'anunci s'ha realitzat en el marc de la celebració del Dia dels Drets Lingüístics de les valencianes i dels valencians, que serà diumenge que ve 4 de desembre.

L'Estatut d'Autonomia i la LUEV expliciten el dret de la ciutadania a usar qualsevol de les dues llengües oficials i el dret a no patir cap tipus de discriminació per utilitzar-les. També la 'Carta europea de les llengües regionals o minoritàries' compromet a facilitar i promoure, en diferents àmbits de la vida pública i privada, l'ús de les llengües que les diferents comunitats autònomes amb llengua pròpia diferent del castellà de l'Estat reconeixen com a oficials, recorda la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport a través d'un comunicat.

El director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, ha explicat que "la creació de l'Oficina de Drets Lingüístics ve donada pel context de desequilibri lingüístic que patix el valencià i que es veu reflectit en les queixes de persones que patixen un greuge per usar la seua llengua que anualment registren i tramiten institucions de caràcter públic i entitats cíviques" i ha afegit que "l'ODL, servirà de canal per a esmenar els fets objecte de denuncia i ajudarà a restablir a la societat la normalitat d'usos que corresponen al valencià com a llengua oficial".

L'ODL atendrà les queixes i els suggeriments que es formulen en matèria de drets lingüístics. Amb esta finalitat, oferirà a la ciutadania un mecanisme que resolga les seues demandes d'una manera àgil i eficaç, davant dels recursos administratius o la via judicial. Això serà sense perjuí que puga utilitzar altres vies previstes a l'ordenament, i que a més atenga situacions de discriminació lingüística que excedisquen l'àmbit dels usos administratius.

Per a tramitar estos escrits, l'ODL assumirà el paper de mediadora entre la part reclamant i la part que ha originat els fets denunciats, posant-se en contacte, no sol amb les institucions públiques sinó també amb les persones físiques i jurídiques de caràcter privat que han perjudicat amb la seua actuació els drets de la ciutadania, perquè tinguen ocasió d'esmenar-la. A més, en una segona fase, l'ODL oferirà en la part infractora el suport i els recursos adequats per a evitar que este tipus de comportaments es reproduïsquen en el futur.

PETICIONS

Alhora, l'oficina atendrà tres tipus de peticions: els escrits que la ciutadania present per a fer saber que els seus drets lingüístics han sigut vulnerats; suggeriments amb la intenció de contribuir a la salvaguarda dels drets lingüístics a la societat i, especialment, per a millorar l'atenció lingüística dels servicis; i consultes per a obtindre assessorament sobre els drets lingüístics i sobre la normativa que els empare.

L'ODL elaborarà una memòria anual sobre les seues actuacions i també sobre el número i la naturalesa de les queixes, els suggeriments i les consultes que recull, tramita i resol, de la qual donarà compte al Consell de la Generalitat, a les Corts Valencianes i al conjunt d'administracions públiques amb seu a la Comunitat Valenciana. La memòria tindrà caràcter públic i estarà disponible per a la ciutadania en suport digital.