1949: El museu de les cultures precapitalistes del món
I, al suport que anava més enllà del mecenatge del fabricant Albert Folch i Rusiñol (que fitxaria a Eudald Serra, escultor de l’avantguarda dels anys 30, emigrat –i casat– al Japó). El 1973, el Museu Etnològic disposaria d’un edifici propi, pensat per a ésser museu, amb sales d’exposició hexagonals: un poc freqüent museu-rusc. L’objectiu era investigar i donar a conèixer algunes de les cultures del món preindustrial.
El 2000, aquest objectiu s’ha concretat en 10 territoris: dos europeus (el Pirineu català i Castella), dos africans (Marroc i Etiòpia), dos asiàtics (Japó i Nuristan), dos d’Oceania (Nova Guinea i Austràlia) i dos d’Amèrica (algunes àrees de Perú i Equador). Dos àmbits del museu son transversals: Tabú presenta les diverses visions de la nuesa humana, i Sagrat situa les grans religions premodernes: animisme, hinduisme, budisme, cristianisme i islamisme.