Barcelona

1760: «Aragonesos, catalans, valencians i mallorquins» a Itàlia

Molt abans que les multinacionals japoneses, coreanes o catalanes establissin lligams, molt abans de l’inici de les actuals immigracions des del Pacífic (des d’Equador-Colòmbia-Perú, i des de Xina-Taiwan-Filipines), que formen part de la quarta onada immigratòria del segle XX. Les tres trajectòries que convergeixen són:

1. La d’Eudald Serra, l’escultor (pintor, ceramista) de l’ADLAN (Amics De L’Art Nou) que s’havia posat a viure a Kobe, al Japó, entre 1935 i 1948; 2. La d’August Panyella, director del Museu Etnològic de l’Ajuntament de Barcelona; i 3. La d’Albert Folch Rusiñol, gran fabricant de pintures de colors molt vius, a Indústries Titan, futur creador de la Fundació Folch de Barcelona. A partir del 1957, una empresa privada finançaria les expedicions per recollir i comprar peces d’exposició per a un museu públic. I, al davant hi posaria no un gestor-administrador, sinó un artista d’avantguarda.

Un cop més, l’art i l’artista, i els museus, s’avançaven a la societat. Aquell primer viatge fou al Japó i el Vietnam (i, també, a Índia-Nepal). El 1959, de nou al Japó, i a Tailàndia. Al 1961, Japó, i a l’Índic: Etiòpia i Índia. El 1962, Singapur, Java i Bali, les illes Fiji,  Samoa, Tahití i Hawaii. El 1963, expedició al Pacífic americà: al Perú. El 1964, de nou Japó i Corea, i Nova Guinea-Austràlia. I, així, quasi cada any, fins als 1980. Just quan comencen les grans relacions Catalunya-Pacífic.