Totes les entrades a Barcelona en tren pel matí estan saturades
- El Metro del Vallès és el més col·lapsat en hora punta.
- Els trams més negres són els de Premià, Mollet, Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, la UAB i Martorell.
No ho diuen els usuaris, que també, sinó la Cambra de Comerç, en la memòria Pla d’infraestructures del transport de Catalunya, elaborada per Juan Luis Zalbidea.
Els trams negres són: de Premià a Barcelona (C1), de Mollet a Viladecans (C2), de Mollet a Barcelona (C3), de Montcada a Molins (C4). Segons fonts de la Cambra, el Metro del Vallès és el pitjor (de Barcelona a Sant Cugat, Terrassa i Sabadell, Rubí i UAB) i alguns trams de la línia Llobregat-Anoia (Barcelona-Sant Boi i de Martorell a Monistrol i Piera). També estan saturats els trams que travessen la capital catalana.
Duplicar els usuaris
Entre el 1991 i el 2005, s’han duplicat els usuaris de Renfe Rodalies (de 60 milions a 120) i augmentat un 50% els passatgers d’FGC, fins els 40 milions.El Pla d’infraestructures del Govern fins al 2026 planeja que la mobilitat en transport públic creixi almenys un 120%, i el vehicle privat no més del 69%.
Un 15,5% dels 44.794 milions que s’invertiran fins al 2026 no tenen procedència definida i un altre 40% depèn de l’Executiu central. Per això, la Cambra expressa els seus «dubtes sobre les possibilitats reals» per ampliar o desdoblar totes línies ferroviàries.
A les carreteres, igual
La situació no és diferent a les carreteres de la Regió Metropolitana de Barcelona: el 23,4% estan col·lapsades en hora punta. Abans del 2026, les congestions arribaran al 40,7%, «tot i que estiguin construïdes les ampliacions previstes», adverteix l’estudi de la Cambra de Comerç.
Adif va anunciar ahir que invertirà 26 milions per modernitzar vies. Una avaria a la C7 va obligar a posar autobusos entre Rubí i Martorell.