Barcelona

El Síndic denuncia una "clara erosió dels drets socials" causada per les retallades

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, al Parlament de Catalunya.
ACN

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, denuncia una "clara erosió dels drets socials" per la supressió d'algunes ajudes i la reducció de polítiques socials que han aplicat "governs de tots els colors polítics" tant a Catalunya com al conjunt de l'Estat.

La reducció de les prestacions de la llei de la Dependència, l'eliminació de la renda bàsica d'emancipació o els canvis que va introduir la Generalitat en el cobrament de la renda mínima d'inserció (RMI) són alguns dels exemples citats per Ribó durant la presentació del seu informe anual sobre l'activitat que va realitzar al llarg de 2013 i que entregarà el proper 6 de febrer al Parlament.

Per al Síndic, algunes polítiques públiques s'han pres "massa a la lleugera" i s'han traspassat "línies vermelles dels drets socials", que agreugen l'exclusió social. Ribó ha recordat que els ciutadans poden reclamar els seus drets als tribunals. Això sí, pràcticament ja s'ha solucionat "el desgavell" que va suposar els canvis introduïts per la Generalitat en el cobrament de la RMI, "un greu error de mala administració de política pública".

Augmenten les queixes

En qualsevol cas, aquestes decisions polítiques s'han traduït en un augment en les queixes rebudes i actuacions d'ofici del Síndic. El 2013, se'n van presentar 9.243, un 10,2% més que l'any anterior, un 48,7% més que el 2010 i un 71,4% més que abans de l'inici de la crisi i les retallades. També va resoldre 12.719 consultes.

Tot i que el temps de resposta s'ha escurçat (de 169 a 121 dies), alguns expedients del 2012 no es van tancar fins l'any passat, per això, el nombre de queixes i actuacions d'ofici tramitades al llarg de l'any passat va ser de 13.354, un 6,7% més que un any abans i un 32% més que el 2010. Les polítiques socials van motivar el 39,3% de les queixes i actuacions i l'administració pública i els tributs, un 29,4%.

Un terç de les 9.517 queixes i actuacions finalitzades es van arxivar perquè no es detecten irregularitats per part de l'administració. De la resta, el 34,7% també es van tancar perquè l'administració va resoldre el conflicte al poc de què el Síndic obri l'expedient. Un cop tramitat i presentades les recomanacions, les administracions les segueixen totalment o parcial en el 98% dels casos.

L'informe recull que el 60% de les persones que es queixen a la institució són homes però en el cas de les queixes motivades per les polítiques socials el 55% són dones. El Síndic ho va atribuir a què encara són elles les que es fan càrrec més càrrec de la cura dels infants, la gent gran i els malalts. També va advertir de la "vergonya" que senten alguns homes a l'hora d'admetre un problema.