Un coche pasando la ITV
Un coche pasando la ITV. ARCHIVO

Si no peta, no anem a revisar el cotxe al mecànic. És la conclusió a què arriben els professionals del gremi i que avalen les xifres d’accidents causats per fer servir el vehicle en mal estat. Els catalans apurem el termini per passar la ITV i canviem les rodes només quan se’ns punxen i no quan estan desgastades, amb el risc que això suposa.

Intenten estalviar al màxim i es limiten a demanar la revisió del més urgentNo cal dir que, altra vegada, la crisi és al darrera d’aquesta deixadesa dels propietaris dels vehicles. Així ho confima la Federació Catalana de Tallers Reparadors d’Automòbils (FECATRA), que ha vist com des que els conductors passen estretors econòmiques, intenten estalviar al màxim i es limiten a demanar la revisió del més urgent: frens, direcció i llums.

Les ITV es passen, però se n’apuren els terminis al màxim. Des de la Generalitat no han comprovat una davallada de vehicles que passen aquest examen. Ara bé, des del gremi de tallers, veuen amb preocupació com hi ha cotxes que circulen sense fer els deures.

"Hi ha vehicles que circulen sense passar la ITV", lamentava el secretari general de la FECATRA, Armando Higueras, i assenyalava una "passivitat" de la policia a l’hora de multar. Tallers consultats per 20 minutos confirmaven que s’han trobat amb conductors que han circulat anys sense haver passat aquest test.

La crisi es tradueix també en un aument dels morosos a l’hora de pagar les reparacionsConstaten també que, mentre que el manteniment pot costar uns 400 euros a l’any, les reparacions poden pujar fins als 2.000 euros "per acumulació". La crisi es tradueix també en un aument dels morosos a l’hora de pagar les reparacions.

Sinistres pel mal estat

L’1,2% dels vehicles que van patir sinistres amb morts i ferits greus el 2009 es van accidentar pel mal estat del vehicle. D’aquests, el 42% tenia els pneumàtics desgastats, fet que suposa un 38% més que el 2008. El 10% tenia els frens o la direcció en mal estat.

"He arribat a tenir un cotxe reparat durant cinc anys al taller", explicava Manuel Brañas, propietari d’un taller a l’Eixample. Aclareix que ara els mecànics poden desmuntar la peça recanviada i, fins i tot, revendre el cotxe si l’amo no s’hi presenta després de diversos avisos per burofax o amb justificant de recepció. En els darrers mesos, Brañas ha comprovat com els conductors van menys al taller i apuren terminis.

Consulta aquí más noticias de Barcelona.