L’estudi revela que les tres causes més importants d’accident a l’autopista són les distraccions (28,36%), la son o el cansament (14,56%) i el rebentament de pneumàtics (11,32%). Totes juntes sumen el 54,24% dels motius que provoquen més accidentalitat a les vies ràpides. El fenomen que està patint major increment, a criteri del director de l’informe, Luis Montoro, «per sobre dels tradicionals com l’alcohol o la velocitat», és la distracció. L’estudi també revela que la majoria dels sinistres es produeixen en condicions diferents a les considerades tradicionals. En general, la majoria d’accidents afecten un cotxe sol, a causa d’una sortida de la via.

En segon terme, destaquen els xocs contra la tanca de protecció (18,1%) i el xoc contra el vehicle del davant (14%), en tercer lloc dels sinistres habituals.

Pel que fa a les condicions temporals i meteorològiques, l’informe constata que s’ha detectat que la nit és la franja horària amb més sinistres a l’autopista. En canvi, quan plou hi ha menys accidents, «perquè el conductor està més alerta i, per tant, no hi ha distraccions».

Solitari i distret

Globalment, l’informe defineix el perfil «accident a l’AP-7» com a «solitari, provocat per una distracció, en recorreguts llargs i que provoquen més cansament i la distracció del conductor».

A les conclusions es demana que hi hagi més campanyes de conscienciació, ja que les causes detectades són fàcils d’evitar.