“Deixar el cotxe aparcat no és cap drama, ens beneficia”

La 5a edició de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura que avui comença i que es celebra a tota Europa vol fomentar l’us del transport públic o la bici en detriment de l’ús del cotxe privat.
Jordi Cañas, director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat.
Jordi Cañas, director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat.
Foto
Jordi Cañas, director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat.
¿Què és la Setmana de la Mobilitat?

És una convocatòria a nivell europeu que finalitza el 29 de setembre i que vol sensibilitzar els ciutadans que la circulació en vehicle privat té dos efectes negatius que hem de mirar de disminui: per una banda, l’accidentalitat, i per altra, la contaminació generada pels vehicles i els efectes que té sobre la sostenibilitat.

¿I té algún acte principal?

No recull un acte central; són més de 500 activitats que es fan en 88 municipis catalans. La idea principal de les activitats és la conscienciació de l’opinió pública sobre la necessitat d’una nova mobilitat urbana que eviti els efectes negatius derivats de l’ús excessiu del cotxe.

¿Quines activitats podríem destacar?

Cada ajuntament celebra dins del seu municipi actes i molts tindran lloc a escoles, com per exemple el joc de la mobilitat, que ja es va fer l’any passat. També es faran diverses festes i exposicions als municipis més grans de Catalunya.

Sembla que els ajuntaments grans ja no aposten pel dia sense cotxes. ¿A Barcelona es tornarà a celebrar?

En principi no. Des de la comissió que prepara aquesta setmana es va arribar a la conclusió que en un sol dia és molt difícil apreciar la disminució de cotxes a la ciutat. Però hem deixat que cada municipi decideixi si vol deixar alguns carrils sense circulació o fer restriccions. Però no hi ha una norma general, és la voluntat de cada municipi. A Barcelona ho fem coincidir amb la Mercè i al passeig de Gràcia es celebra una fira al voltant dels temes de mobilitat.

¿De les activitats que es faran aquesta setmana, hi ha alguna que es continuarà fent la resta de l’any?

Sí. Cursos de formació per aprendre a conduir estalviant combustible i de forma segura.  A les escoles i instituts es fan crèdits variables de sensibilització. També es duran a terme iniciatives de transport millorades i s’intenta potenciar el cotxe compartit. A més, durant aquesta setmana es donen els Premis a la mobilitat sostenible i segura a alguna entitat que ha fet durant l’any activitats en favor de la sostenibilitat.

¿Des que va començar, fa cinc anys, que s’ha aconseguit?

Un creixement de l’ús del transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona. I en el cas específic de Barcelona, un augment de l’ús de la bici que fa cinc anys era simbòlic i que avui la fa servir un ampli col·lectiu. La bici comença a ser un model de mobilitat alternatiu, i això es veu en l’augment de la demanda de carrils bici. A més, la bicicleta té dos avantatges: evites el cotxe i fas exercici.

¿Quina és la clau per deixar el cotxe a casa?

Estar convençuts que deixant el cotxe ens estem fent un bé a nosaltres mateixos disminuint la contaminació, el soroll, la congestió i la despesa energètica. S’ha de deixar de considerar el fet de deixar el cotxe aparcat com una alternativa dramàtica.

¿I més inversions en transport públic, no?

Evidentment. Les inversions en transport públic faciliten l’alternativa de deixar el cotxe a casa.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento