El rècord de cotxes vells fa caure l'eficàcia del límit a 80 km/h

La línia recta és sempre la millor manera d'arribar abans a un punt. I en el cas de la contaminació pels cotxes, la renovació del parc seria la manera més ràpida de reduir les emissions, molt més del que s'aconseguirà amb la limitació de la velocitat a 80 quilòmetres/hora en les carreteres d'accés a Barcelona. És la conclusió a la qual han arribat els experts a la vista que el 35,94% dels vehicles de la capital catalana tenen més de 10 anys.

Aquesta xifra, referida al 2008, és la més alta des del 2000, darrer any de què es disposa de dades d'accés públic al Departament d'Estadística municipal. En gairebé una dècada, la capital ha guanyat 140.000 vehicles, fins arribar als 990.166 (el 61,5%, turismes, i el 29%, motos i ciclomotors).

"Un vehicle de deu anys contamina tres cops més que un de nou", sentencia Miquel Donnay, president del Gremi de Vehicles a Motor de Barcelona. El sector es mostra alarmat pel descens del 38,9% en les matriculacions de turismes i tot terrenys a la província durant els tres primers mesos de l'any (22.010 davant els 36.013 del 2008).

"Cal renovar el parc amb ajuts directes a la compra d'uns 2.000 o 2.200 1. Així es contaminaria molt menys i es reactivaria el mercat", exigeix.

Menys emissions

A una conclusió semblant ha arribat el Centre d'Innovació del Transport (Cenit) de la Universitat Politècnica en un estudi fet entre Martorell i Barcelona. Si només hi haguessin cotxes matriculats des del 2000, l'emissió de contaminants (PM10 i diòxids de nitrogen) cauria del 50% al 72%.

"Amb els 80 quilòmetres per hora, es contamina entre un 7% i un 8% menys. Si es renovés el parc el descens seria molt major. I amb cotxes elèctrics, les emissions serien zero", conclou Leif Thorson, investigador del Cenit.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento