Comunitat Valenciana

La 'Capella Sixtina' valenciana recupera "tota la seua esplendor" amb diverses intervencions

  • En els últims vuit mesos ha sigut sotmesa a nombroses actuacions, tant estructurals i arquitectòniques, com a pictòriques-ornamentals.
  • Ha sigut possible gràcies al treball conjunt entre aquesta universitat i la Parròquia de Sant Nicolau, amb la col·laboració de la Fundació Hortensia Herrero.
  • "En totes elles duem a terme un treball íntegre de restauració, revisant també l'estat de conservació del suport”, expliquen els investigadors de la UPV.
Restauración pictórico-ornamental de la capilla de la Parroquia de San Nicolás
Restauración pictórico-ornamental de la capilla de la Parroquia de San Nicolás
UPV
Restauración pictórico-ornamental de la capilla de la Parroquia de San Nicolás

Les obres de restauració de la capella de la Comunió de la Parròquia de Sant Nicolau de València, coneguda com la 'Capella Sixtina valenciana' es troben en el seu tram final, després de vuit mesos de treball, en els quals les pintures, daurats, estucs i llenços estan "recuperant tota la seua esplendor", gràcies a la intervenció tant estructural i arquitectònica, com a pictòrica-ornamental, coordinada aquesta última per l'Institut de Restauració del Patrimoni (IRP) de la Universitat Politècnica de València (UPV).

El projecte, que ha sigut coordinat per l'arquitecte i professor de la Politècnica Carlos Campos, ha sigut possible gràcies al treball conjunt entre aquesta universitat i la Parròquia de Sant Nicolau, amb la col·laboració de la Fundació Hortensia Herrero.

Aquests dies, en els tallers de la Unitat de Pintura de Cavallet i Retaule de l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV, s'està ultimant la restauració de quatre llenços. El primer d'ells es tracta d'un Sant Bertomeu de gran format, anteriorment catalogat com un Sant Pere, i els investigadors del IRP creuen que "pot tractar-se d'un antic llenç bocaporte".

La segona pintura és una representació al·legòrica de Santa Lucia que "permet descobrir les pautes a nivell d'estudis d'anatomia, proporcions i iconografia de l'època". El tercer és un llenç de Sant Joan, inspirat en un gravat del pintor francés Li Brun; i l'última pintura un Sant Francisco Javier de xicotet format en la qual la intervenció ha sigut "mínima".

Procediment

"En totes elles duem a terme un treball íntegre de restauració, revisant també l'estat de conservació del suport. En aquells casos en els quals ha sigut necessària una reintegració de color, utilitzem diferents tècniques, com a estucs per a anivellar, colors específics que siguen reversibles, tècniques que permeten distingir la part original de la part intervinguda", ha explicat Vicente Guerola, investigador de l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV.

A més d'aquestes obres, l'equip coordinat pel professor Guerola va restaurar fa un any l’antic estendard que s'utilitzava a València contra la pesta, obra de Jerónimo Jacinto Espinosa, un dels màxims exponents del tenebrisme valencià.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento