1540: una masia a la Serra de Collserola

La Serra de Collserola és, avui, un gran pulmó verd de dues grans aglomeracions urbanes : la ciutat compacta del Pla de Barcelona i la ciutat discontínua i polinuclear del Vallès.
La travessen algunes carreteres i alguns túnels. La primera carretera fou, al 1879,  la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès, coneguda com a Carretera de l’Arrabassada, famosa pel Casino, i pels assassinats que s’hi cometeren les primeres setmanes de després del  fracàs del cop d’estat de juliol de 1936.
 
El primer túnel (del que serà el Metro del Vallès)  fou inaugurat el 1916. Els accessos als boscos i a les petites valls  i fonts interiors de la Serra de Collserola no han estat mai fàcils. Potser s’explica pels relativament forts pendents (a desgrat del tramvia i dels dos funiculars construïts als primers anys del segle XX), per l’espessor de la vegetació i la densitat dels boscos, la humitat i la relativa fredor del microclima (les nevades no hi desapareixen fàcilment). La Serra de Collserola, a desgrat dels assentaments ibèrics (amb, per exemple, el forn ibèric de l’àrea de la Font Groga) ha tingut pocs pobladors permanents, però, en canvi, té una gran varietat d’usos. Hi ha relativament poques masies. Una, de la qual hi ha notícia el 1540, és a prop de la Carretera de l’Arrabassada : és la masia de Can Cortès. Segueix funcionant com a espai d’aixopluc on es fan menjars. Els usos no residencials, en canvi, han estat diversíssims . A Collserola hi ha el primer Parc d’Atraccions (amb un extraordinari Museu dels Autòmats), l’Observatori Fabra, la Mentora Alsina, la Torre de les Aigües, l’antena de Ràdio Barcelona, la primera emissora, i la Torre de Telecomunicacions (de 1992), el record de grans poetes.
Mostrar comentarios

Códigos Descuento