La plaça de l'Ajuntament de València serà per als vianants "per a sempre" a partir del 20 de març de 2020

Figuración virtual de la plaza del Ayuntamiento una vez peatonalizada.
Figuración virtual de la plaza del Ayuntamiento una vez peatonalizada.
AYUNTAMIENTO DE VALÈNCIA

Ja hi ha data: la plaça de l'Ajuntament de València serà per als vianants a partir del 20 de març de 2020. Així ho ha anunciat aquest dimarts l'alcalde de la ciutat, Joan Ribó, en la presentació de l'actuació que es durà a terme l'endemà de les pròximes Falles, aprofitant els desviaments en la plaça amb motiu de les festes i la imminent reurbanització de la pròxima plaça de la Reina, que també es buidarà de trànsit rodat i d'autobusos per les mateixes dates, encara que encara no s'ha concretat.

La conversió en zona de vianants inicial serà "brana" perquè s'executarà amb jardineres i senyalística, a l'espera de la reurbanització definitiva, que actualment està sent debatuda en un procés participatiu que nodrirà d'idees i propostes tant aquesta fase inicial com la final. No obstant això, tal com ha afirmat la regidora de Participació, Elisa Valía, el nou ús per als vianants serà "per a sempre". En total, l'ús per als vianants guanyarà 12.000 metres quadrats de superfície al trànsit rodat, i l'ús de les voreres serà major en baixar a la calçada les terrasses o el mobiliari urbà en aquesta primera fase.

El regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, ha aportat detalls relatius a la circulació de l'Empresa Municipal de Transports (EMT), que deixarà d'utilitzar la plaça com a lloc per a la circulació d'autobusos i per a la càrrega i descàrrega de viatgers en desenes de línies.

Només una línia llançadora de nova creació, la C1, travessarà un carril reservat de la plaça per a EMT i taxi per la part est (que dóna a Correus), des de Sant Vicent a Marqués de Sotelo, per a connectar els bescanviadors de Porta de la Mar/Tetuán i Xàtiva/Lluís Vives/Marqués de Sotelo. Tindrà una freqüència de 4-5 minuts, segons ha explicat.

D'altra banda, com es pot observar en el pla de la planta viària, es permetrà el trànsit rodat des de Periodista Azzati i Marqués de Sotelo cap al carrer Lauria per a garantir la càrrega i descàrrega i l'accés als pàrquings privats situats en aquest últim carrer.

Planta viaria de la plaza del Ayuntamiento de València una vez peatonalizada.
Planta viaria de la plaza del Ayuntamiento de València una vez peatonalizada.

Grezzi ha definit la plaça de l'Ajuntament com a "part del nostre paisatge emocional, un centre que irradia cap als barris" i ha subratllat els diferents usos que acull durant tot l'any i el significat històric que ha tingut des de fa 150 anys.

Ribó, per part seua, ha afirmat que aquest projecte, inclòs en el punt número 18 del Pacte del Rialto signat entre Compromís i el PSPV-PSOE per al Govern de la ciutat, porta assajant-se quatre anys amb les conversions en zona de vianants de la plaça l'últim diumenge de cada mes. "El resultat sempre ha sigut positiu, l'hem vista plena" en actes gastronòmics, concerts, mercats i activitats de tota mena, ha afirmat.

A més, ha afirmat que el procés respectarà límits, com els espais per a la mascletà i la falla municipal o els llocs de flors. "A Madrid van com els crancs, cap endarrere, però nosaltres ens preocupem de fer una ciutat més sostenible, més verda i amb un aire més respirable", ha afegit.

El responsable de l'empresa La Paisatgeria, encarregada de realitzar el disseny de la primera actuació, Gonzalo Fayos, ha fet un recorregut històric de l'enclavament, des de l'antic Convent de San Francisco fins a les casernes militars i la primitiva Estació del Nord, que es trobaven en l'actual plaça de l'Ajuntament, així com la progressiva extensió del trànsit motoritzat en la mateixa en detriment del vianant.

El alcalde de València, Joan Ribó, junto a los concejales Elisa Valía y Giuseppe Grezzi, durante la presentación de las actuaciones en la plaza del Ayuntamiento.
El alcalde de València, Joan Ribó, junto a los concejales Elisa Valía y Giuseppe Grezzi, durante la presentación de las actuaciones en la plaza del Ayuntamiento.

Entre els seus plans, i a partir de l'exemple d'altres ciutats espanyoles i europees, es troba l'anunci d'accés a la plaça mitjançant indicadors als carrers adjacents, la instal·lació d'espais d'ombra a l'estiu, d'elements desmuntables com a cadires, elements de separació amb jardineres i bàculs, noves marquesines per a l'EMT i vegetació, tot això amb una idea general de renaturalització de l'espai públic. "Una plaça plena de cotxes passarà a ser una plaça plena de gent", ha dit Fayos.

La responsable de Participació, Elisa Valía, ha destacat que l'únic límit indefugible del procés participatiu és el pas del transport públic i ha afegit que el projecte "genera moltíssima il·lusió en l'equip de Govern" local i compromet a quasi totes les àrees, que han hagut d'informar sobre diferents aspectes i usos d'una plaça "emblemàtica no sols per l'espai físic sinó també a nivell emocional" i d'ací la convocatòria d'un procés participatiu obert. "Ens permetrà provar-nos a tots i provar la coordinació del Govern de manera transversal", ha conclòs.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento