Comunitat Valenciana

El metro retalla un 20% el nombre de trens per l'horari d'estiu

  • El servei intermedi comença a aplicar-se en Metrovalencia aquest 1 de juliol i estarà en vigor fins al 31 d'agost.
  • Enguany hi haurà reforços en hores punta al matí i al migdia durant el mes de juliol.
  • En el tramvia va començar a mitjan juny, per la baixada de viatgers que suposa la fi de les classes universitàries.
  • Per primera vegada coincidirà amb el metro nocturn dels caps de setmana, que no es veurà afectat.
El metro recorta desde hoy un 20% el número de trenes por el horario de verano
El metro recorta desde hoy un 20% el número de trenes por el horario de verano
Metrovalencia
El metro recorta desde hoy un 20% el número de trenes por el horario de verano

Els usuaris del metro de València veuran empitjorada des d’aquest dilluns la freqüència de pas dels combois en les diferents línies amb motiu de l'aplicació, durant els mesos de juliol i agost, de l'anomenat «servei intermedi», que aplica Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en baixar la demanda a l'estiu i Nadal. Aquestes retallades redueixen l'oferta de trens a la d'un dissabte de la resta de l'any, amb una disminució aproximada del 20% respecte a un dia laborable ordinari.

Com va avançar 20minutos, els mesos de juliol i agost i les vacances de Nadal (l'última setmana de desembre i la primera de gener) han tornat a estar marcats enguany per la reducció del servei de metro. Segons consta en el calendari de circulacions aprovat per l'empresa pública per a l'actual exercici 2019, els dies de «servei intermedi» ascendeixen a 102 en 2019, els mateixos que l'any passat.

A aquests cal afegir els 63 diumenges i festius programats (on la freqüència de pas empitjora encara més), de manera que seran 200 els dies amb circulacions ordinàries de laborables, el 55% del total. Com a novetat, enguany s'aplica un reforç del servei en les hores punta, a primera hora del matí i al migdia, durant els dies laborables de juliol.

Amb aquesta modificació es milloren les freqüències en les hores de major demanda en les línies 1 (Bétera-Villanueva de Castelló) i 2 (Llíria-Torrent Avinguda) i s'avança l'inici del servei en totes. FGV ha fitat en els últims anys el «servei intermedi», ja que va arribar a aplicar-lo també l'última setmana de juny i la primera de setembre, al·legant que la demanda baixava per ser període no lectiu en centres escolars i universitats.

Les protestes dels usuaris pel que veien com una retallada encoberta de les circulacions en dies laborables van derivar en l'aplicació del servei intermedi únicament a juliol, agost i Nadal des de 2015, amb el canvi de Consell. A més, en alguna ocasió també ha aprovat reforços en hores punta, principalment als matins del mes de juliol, durant l'aplicació del servei intermedi, per a facilitar l'arribada al treball. Aquesta és, precisament, una altra de les queixes per part dels viatgers, que continuen desplaçant-se cap als seus llocs de treball i abonant les mateixes tarifes de la resta de l'any, encara que amb un pitjor servei.

En el cas de les línies del tramvia, el «servei intermedi» és més prolongat, en estendre's a la segona quinzena de juny i aplicar-se també en Falles i Setmana Santa. En aquest cas, la incidència de les vacances universitàries en la demanda de viatgers és més elevada, ja que el tramvia circula pels campus de Tarongers, Universitat Politècnica de València i Burjassot.

Segons van explicar des de l'empresa pública, l'aplicació del servei intermedi obeeix a una caiguda en el nombre de viatgers que xifren entorn del 20% al juliol i al 40% a l'agost. Aquesta mesura «ha permés adequar l'oferta a la demanda actual dels clients durant l'època nadalenca, i aconseguir una major eficiència, a través de la reorganització d'horaris, amb l'ajust dels serveis menys utilitzats, i la consegüent reducció de costos», apunten.

Enguany, d'altra banda, l'entrada en vigor dels horaris d'estiu coincideix, per primera vegada, amb el nou servei de metro nocturn en divendres, dissabtes i vespres de festius que, segons fonts d'FGV, es mantindrà sense alteracions. Batejat com A la lluna de Metrovalencia, el nou metro nocturn ha sigut una de les apostes de la Generalitat quant a transport públic.

En els seus sis primers mesos en funcionament (va començar el 14 de desembre de 2018) va transportar a més de 155.000 viatgers. El dispositiu permet prolongar la circulació de trens i tramvies durant les nits dels divendres, dissabtes i vespres de festius, fins aproximadament les 3.00 h de la matinada i connectar l'àrea metropolitana amb la capital valenciana.

Veïns exigeixen la fi de la retallada el mes de juliol

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha exigit en reiterades ocasions la fi de les retallades en Metrovalencia, «especialment el mes de juliol», quan moltes persones acudeixen encara als seus llocs de treball. De fet, una de les principals reivindicacions de l'entitat és la millora del transport públic, sobretot quant a freqüències de pas, de forma estructural.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento