Naix CoolRail, primera connexió ferroviària per al transport de fruites i hortalisses de València al nord d'Europa
Naix CoolRail, primera connexió ferroviària per al transport de fruites i hortalisses de València al nord d'Europa COOL RAIL/ SANDRA ZEILLSTRA - Archivo

El grup Euro Pool System, proveïdor de servicis logístics i embalatges reutilitzables per a distribució agroalimentària, ha engegat Cool Rail, la primera connexió ferroviària directa per al transport de fruites i hortalisses fresques des de València al nord d'Europa, que disposa d'un tren refrigerat per a portar els productes des de Silla (València) fins a la ciutat holandesa de Rotterdam tres vegades per setmana ara com ara, i fins a cinc abans que acabe l'any.

Es tracta d'una iniciativa empresarial que aspira a convertir-se en "catalitzador de l'economia circular" i oferir una transporte més sostenible que permeta retirar de les carreteres més de 12.000 tràilers a l'any, estalviar 22 milions de quilòmetres i reduir en 15.000 tones les emissions de CO2, açò és, entre un 70% i un 90%.

Així ho han explicat aquest dimarts el director d'Euro Pool System per al Sud d'Europa, Bartolomé Saro, i el responsable de tràfic internacional de la companyia, Fred Lessing, durant la presentació a València del projecte, que va arrancar el passat 6 de maig, amb la col·laboració de l'operador ferroviari Shuttelwise, a més de diferents retailers i companyies de l'àmbit de la logística de fruita i hortalisses.

Cada Cool Rail equival a 42 camions. Cada tren carrega 42 contenidors, anada i tornada, tres vegades per setmana i durant 48 setmanes a l'any. Cada contenidor refrigerat regula la seua temperatura en funció del producte que transporta i compta amb tecnologia GPS que permet la seua localització i control remot de la temperatura.

El viatge d'anada s'inicia a Silla (València) amb 31 contenidors carregats de productes frescos; a Barcelona es carreguen altres 11 contenidors i es dirigeix amb els 42 contenidors a Portbou, on obligatòriament ha de fer parada per a canviar de tren, a causa de la diferència en l'ample de via. Després de perdre unes deu hores en aquest procés, torna a reprendre el camí a Rotterdam, on entrega els productes a un distribuïdor majorista o ofereix el servici "porta a porta" combinat amb el transport per carretera.

A la tornada, es retornen, plegats, els envasos reutilitzables que s'usen per a la distribució d'aquest tipus d'aliments, encara que el projecte està obert a poder portar altres productes des del nord d'Europa i ja ha tingut alguna experiència en aquest sentit. Les tarifes poden oscil·lar entre els 1.800 euros per contenidor a l'estiu i els 2.500 euros a l'hivern, encara que depèn també del producte a transportar.

Segons Bartolomé Saro, Cool Rail "s'emmarca en un canvi de tendència global en la mobilitat". Es tracta de buscar formes de transport més sostenibles que, en aquest cas, ajuden a impulsar les exportacions d'Espanya cap al nord d'Europa de forma més eficient i, al mateix temps, respectuosa amb el medi ambient".

En aquest sentit, ha destacat que encara que el tren tarda a fer el recorregut València-Rotterdam 48 hores, el mateix que en camió amb un conductor, el seu "impacte mediambiental és menor". A més, la intenció és reduir el temps d'arribada a Europa i si ara els vagons viatgen a 100 km/h, ja s'estan fent proves per a augmentar la velocitat. No sense oblidar el compromís de la companyia per a reduir la seua empremta de carboni un 20% en 2025.

FUTURES CONNEXIONS AMB ALEMANYA, REGNE UNIT I ESCANDINÀVIA

La de València-Rotterdam és la primera connexió però aspira a ser "solament el principi" d'una xarxa més extensa, ha apuntat Fred Lessing, qui ha assenyalat que en el futur pretén seguir implantant de forma regular connexions CoolRail a altres destinacions prioritàries per a les exportacions espanyoles, com Alemanya, el Regne Unit i Escandinàvia, destinacions on ja ha començat a operar de manera esporàdica.

IMPULS PER A AMPLIAR EL CORREDOR MEDITERRANI

La iniciativa pretén fomentar, a més, l'ampliació del Corredor Mediterrani des d'Almeria a la Jonquera, per a afavorir i impulsar les exportacions espanyoles cap al nord d'Europa.

En aquest sentit, Bartolomé Saro ha subratllat que Cool Rail també va a donar "un impuls al Corredor Mediterrani, donant mastegades les possibilitats de carregar el producte directament a Múrcia, Almeria, etc. quan ara cal portar-ho per carretera fins a Silla (València) i ací pujar-ho al tren". La idea és que "vaja a l'origen el més possible", ha dit.

Consulta aquí más noticias de València.