El tramvia de València compleix 25 anys
El tramvia de València compleix 25 anys GVA

El tramvia de la ciutat de València que gestiona Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) compleix aquest dimarts 25 anys en servei. En aquest quart de segle han sigut més de 155 milions els viatgers registrats en aquest mitjà de transport, integrat en la xarxa de Metrovalencia i que en l'actualitat arriba també a les poblacions de Burjassot i Paterna. 

El 21 de maig de 1994, amb l'obertura de la Línia 4 del tramvia de València, es va recuperar un sistema de transport públic que des de finals del segle XIX fins a 1970, havia vertebrat la ciutat i articulat la vida quotidiana dels seus ciutadans. 

Amb la recuperació d'aquest mitjà de transport per part de la Generalitat Valenciana, València es convertia en la primera ciutat espanyola a recuperar un sistema de tramvia, però modernitzat. Després va haver-hi altres ciutats que van apostar pel tramvia. La progressió ha sigut constant, fins al punt que les grans capitals com Madrid, Barcelona, Sevilla o Bilbao, han apostat per aquest mitjà de transport.

Commemoració del 25 aniversari

Amb la finalitat de commemorar aquest aniversari FGV ha programat diferents activitats al llarg de les pròximes setmanes. La presentació del logo commemoratiu i un audiovisual són les primeres accions divulgatives.

Les pròpies parades del tramvia serviran de suport per a recordar als viatgers aquests 25 anys en servei, incorporant el logo commemoratiu i panells informatius.

Una de les propostes previstes per FGV permetrà recuperar la senyalització original que el dissenyador Paco Bascuñán, mort en 2009, va elaborar per a la posada en servei del tramvia de València en 1994. Un total de 21 cartells dedicats a cadascuna de les 21 parades inicials del tramvia s'instal·laran de nou com a element de senyalització d'aquestes. 

D'altra banda, l'estació de Benimaclet, principal punt d'enllaç i transbord del metro i el tramvia, acollirà una exposició retrospectiva sobre la implantació i evolució d'aquest mitjà de transport a la ciutat, integrat en la xarxa de Metrovalencia. La celebració d'aquests 25 anys es completarà amb altres actes de caràcter divulgatiu.

Del trenet al tramvia

L'origen de l'actual tramvia se situa en l'antic trenet, en servei fins a gener de 1990, i que incloïa a línia València al Grau i la connexió entre Pont de Fusta i Ademús. El nou traçat del tramvia es va dissenyar amb l'objectiu d'oferir un transport integrat en un nou entorn urbà, sense barreres arquitectòniques, més segur, sostenible i no contaminant.

El 30 de setembre de 1991 van començar les obres del nou tramvia de València. En el procés constructiu es van instal·lar 23.782 metres lineals de via, per als quals es van emprar 2.853.848 quilograms de carril. Es van instal·lar 1.272 punts de llum i 1.550 semàfors.

La construcció del tramvia va permetre eliminar l'antic traçat del trenet, reurbanitzar les zones per les quals passava i eliminar nombrosos passos a nivell. Es tracta d'una obra d'urbanització sense precedents. El nou tramvia ofereix més seguretat i es presenta com un mitjà de transport sostenible integrat en l'entorn urbà de la ciutat.

La línia del tramvia es va inaugurar amb 9’8 quilòmetres de xarxa en via doble, d'ample mètric, amb sengles bucles de retorn disposats en els seus extrems. Les 21 parades disposaven d'andanes de 60 metres de longitud, incloent les rampes d'accés pels extrems. 

En aquests 25 anys la xarxa tramviària ha evolucionat fins a comptar amb tres línies en servei: Línia 4 (Mas del Rosari/Doctor Lluch), 6 (Tossal del Rei/Marítim Serradora) i 8 (Marítim-Serradora/Marina Reial Joan Carles I). L'explotació actual suma 20 quilòmetres i 43 parades repartides pels municipis de València (32), Burjassot (6) i Paterna (5).

Actualment les línies tramviàries compten amb 44 unitats en servei, 25 d'elles són les que van començar a funcionar durant la seua posada en servei i han sigut sotmeses a un procés de renovació integral. En 2007 amb la posada en marxa de les actuals Línies 6 i 8, FGV va incorporar 19 tramvies més.

Carrasca i Pont de Fusta, les parades més transitades 

Segons dades registrades en 2018, la parada més transitada és La Carrasca, amb 756.740 viatgers; seguida de Pont de Fusta, amb 589.158; Benimaclet, amb 505.720; Vicent Andrés Estellés, amb 433.598; i Vicente Zaragozá en la cinquena posició, amb 391.794 clients. 

Del sisé al desé lloc, es troben La Cadena, amb 379.769; Primado Reig, amb 272.903; Tarongers, amb 269.628; Sagunt, amb 263.339; i, finalment, Marítim-Serradora, amb 236.819 usuaris.

Els estudiants universitaris són els principals usuaris i protagonistes del dia a dia del tramvia, per la qual cosa més de la meitat dels usuaris de les tres línies en servei són menors de 25 anys i estudiants, segons dades de les estadístiques anuals que realitza FGV.

Evolució de la xarxa i futur

El 3 de març de 1999 es va inaugurar la prolongació de la Línia 4 del tramvia des de l'estació d'Empalme fins al Campus de Burjassot de la Universitat de València i la seu de la Televisió Valenciana (Canal 9). Un total de 2.362 metres de línia tramviària s'incorporen a la xarxa. Al setembre d'aqueix mateix any, s'obri al públic la prolongació fins al recinte de Fira València. 

Aqueix mateix any, amb l'obertura de l'estació d'Empalme es connecten la Línia 1 de metro i la Línia 4 de tramvia, al mateix temps que es facilita l'intercanvi amb els autobusos de l'EMT i Metro Bús. Aquesta estació s'ha consolidat com un important eix intermodal de València i la seua àrea metropolitana. 

El 23 de setembre de 2005 entra en servei el nou tram de prolongació de la Línia 4 del tramvia de Metrovalencia, entre Televisió Valenciana i Mas del Rosari. Aquest tram té una longitud total de 2.900 metres i compta amb cinc noves parades.

El 20 de desembre d'aqueix mateix any, s'inaugura el nou tram de la Línia 4 en direcció a Lloma Llarga-Terramelar de 710 metres de longitud.

El 17 d'abril de 2007 s'obri al públic la prolongació de la Línia 5 de Metrovalencia fins al Port de València, a través d'un nou tram tramviari, que discorre des de la nova estació de Marítim-Serradora fins a la parada de Neptú, al costat del Port de València. La nova infraestructura compta amb 1.200 metres de plataforma tramviària i un ramal de connexió amb la Línia 4 de Metrovalencia de 550 metres. 

El 27 de setembre de 2007 entra en servei la nova Línia 6 que cobreix el trajecte entre les parades de Tossal del Rei i l'estació de Maritím-Serradora, a través d'un recorregut de 9’2 quilòmetres. L'entrada en servei de la Línia 6 suposa l'obertura d'un nou tram tramviari de 2’4 quilòmetres que disposa de cinc parades.

El tramvia a València mira al futur i en els pròxims anys comptarà amb una nova línia que des del carrer Alacant, unirà el centre de la ciutat amb el barri de Natzaret. La Línia 10 comptarà amb tres estacions subterrànies i cinc en superfície i en un futur pròxim enllaçarà amb la xarxa tramviària actual.

Consulta aquí más noticias de València.