Comunitat Valenciana

L'edat mitjana del parc automobilístic de la Comunitat se situa en 11,5 anys

  • Un estudi de Faconauto assegura també que el 30% dels vehicles valencians tenen 16 o més anys.
  • Les xifres situen a la regió per davall de la mitjana nacional, que és de 12,3 anys.
  • L'entitat demana un pla de renovació intensiu, ambiciós en pressupost i que s'estenga cinc anys.
Trànsit.- La I Fase de l'operació Setmana Santa se salda amb dos morts en les carreteres de C-LM, un més que en 2018
Trànsit.- La I Fase de l'operació Setmana Santa se salda amb dos morts en les carreteres de C-LM, un més que en 2018
ARCHIVO
Trànsit.- La I Fase de l'operació Setmana Santa se salda amb dos morts en les carreteres de C-LM, un més que en 2018

L'edat mitjana dels cotxes que circulen per les carreteres de la Comunitat Valenciana se situa en 11,5 anys, segons dades de la consultora MSI per a la patronal dels concessionaris, Faconauto. A més, el 30% del parc valencià té 16 o més anys. La mitjana regional queda per davall de la nacional, que és de 12,3 anys, però segueix mostrant la necessitat de rejovenir el parc per a avançar cap a una mobilitat descarbonitzada, per a millorar la seguretat vial i per a evitar els episodis puntuals de contaminació que pateixen les grans ciutats.

Faconauto pronostica que, lluny de rejovenir, el parc serà cada vegada més vell en els pròxims anys, si no s'articulen mesures de xoc que el sanegen. Així, en 2025, el 43,4% dels cotxes en circulació tindrà setze anys o més (31,7% actual) i l'edat mitjana sitiuaria ja prop dels 14 anys.

La patronal ha indicat que la renovació no se'n va a produir en els pròxims anys, tal com indicaven previsions anteriors, ja que l'"aturada" del mercat dels últims set mesos ha accentuat la tendència que els cotxes donats de baixa són menys que els que es matriculen. D'aquesta manera, el parc seguirà augmentant fins a superar els 30 milions de vehicles dins de cinc anys.

Faconauto adverteix que només amb un pla de renovació intensiu, ambiciós en el seu pressupost i que s'estenguera en els pròxims cinc anys, es podria detindre aquest envelliment, ja que s'aconseguiria que en 2025 el parc quasi cresquera fins als 28 milions d'unitats, la qual cosa donaria com a resultat una edat mitjana del parc d'11,8 anys.

Sobre este tema, recorda que els majors nivells de desballestament de cotxes coincideixen amb la vigència dels plans estatals de renovació del parc, especialment amb els PIVE, que des del 2012 van encadenar huit edicions, aconseguint retirar de la circulació un milió de cotxes amb més de deu anys.

Principal focus de contaminació

"L'antiguitat del parc és un problema nacional de primer ordre i el principal focus de contaminació provinent de l'automòbil, amb enormes implicacions sobre la seguretat vial i també sobre el medi ambient", fa notar.

"Si volem una mobilitat descarbonitzada, -prossegueix- el primer és retirar de la circulació els vehicles més antics. En açò, la responsabilitat social corporativa dels concessionaris juga un paper essencial, perquè són els que connecten l'oferta amb la demanda i els que, amb la seua experiència, assessoren els clients en funció de les seues necessitats per a proporcionar-los una mobilitat més sostenible".

Aquest paper del concessionari ha de veure's acompanyat, en qualsevol  cas, amb un pla nacional de renovació del parc amb una durada mínima de cinc anys i amb suficient dotació pressupostària i que, lluny de prohibir, tinga en compte totes les tecnologies eficients", ha dit Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento