Comunitat Valenciana

Un informe veu "irregularitats" en la concessió de punts d'escolarització i qüestiona el districte únic

  • VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)
Estudi, estudiar, estudiant, estudiants, classe, classes, aula, aules, alumne
Estudi, estudiar, estudiant, estudiants, classe, classes, aula, aules, alumne
EUROPA PRESS - Archivo
Estudi, estudiar, estudiant, estudiants, classe, classes, aula, aules, alumne

Un informe inclòs en el projecte d'investigació 'Mapa Escolar de València', encarregat per l'Ajuntament, sosté que "no existeix cap raó objectiva des del punt de vista de l'admissió de l'alumnat que conduïsca a la necessitat d'eliminar o restringir el criteri de proximitat per a l'assignació de places escolars en els centres educatius de la ciutat mitjançant l'anomenat districte únic". "Les famílies valencianes prefereixen escolaritzar els seus fills i filles en centres pròxims als seus domicilis", postil·la.

Així mateix, aquesta anàlisi adverteix que, els resultats dels processos d'admissió dels últims 10 anys, reflecteixen "l'existència d'irregularitats en la concessió de punts". Al·ludeix, per exemple, a "concentracions sorprenents de l'alumnat amb baixa renda" en centres concertats situats en zones de la ciutat d'alt nivell adquisitiu.

Aquestes són algunes de les conclusions d'un informe que s'integra en el projecte d'investigació Mapa Escolar de València', fruit del conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de València i la Universitat de València-Estudi General (UVEG) per a realitzar una radiografia del conjunt del sistema d'educació obligatòria del municipi de València i proposar, si es considera necessari, modificacions al mapa escolar vigent.

El document, consultat per Europa Press, contrasta les dades del procés d'admissió del curs 2014-2015, en el qual es va eliminar el criteri de proximitat per a l'assignació punts en els centres escolars de la ciutat de València; amb els de el curs 2018-2019, en el qual s'assignen punts per domicili familiar en el mateix districte del centre o en el districte confrontant. En comparar les dades de tots dos processos, s'observa "com no existeixen grans diferències en la distribució general de la procedència de les sol·licituds".

En concret, puntualitza, "entorn del 65% de les sol·licituds d'admissió en tots dos cursos es van fer en centres situats en el mateix districte que el domicili familiar, amb una variació entre tots dos cursos inferior a dos punts percentuals".

Això porta als redactors de l'informe a afirmar que "la comparació realitzada entre l'últim procés d'admissió i el del curs 2014-2015 proporciona dades inqüestionables sobre el fet que l'eliminació del criteri de proximitat per a l'assignació de places escolars en els centres educatius de València no modifica substancialment el comportament de les famílies de la ciutat a l'hora de triar centre escolar per als seus fills i filles".

"Tant els centres i districtes que resulten més desitjats, que atrauen més alumnat amb domicili en altres districtes, com els quals resulten menys atractius, es mantenen pràcticament invariables amb els diferents criteris de proximitat implementats", agrega l'anàlisi.

GARANTIR CENTRES ESCOLARS PROP DE DOMICILIS

En aquesta línia, la investigació defèn que "les famílies valencianes prefereixen escolaritzar als seus fills i filles en centres pròxims als seus domicilis" i, per tant, aposta per que "la principal mesura que l'administració educativa pot implementar per a promoure la llibertat d'elecció de centre escolar per la seua banda és garantir la dotació de centres escolars prop dels seus domicilis".

"Les dades són contundents i permeten afirmar que la proximitat, en contra del que afirmen determinats sectors socials, és el principal mecanisme per a garantir la llibertat d'elecció de centre escolar", incideix.

D'altra banda, l'anàlisi fa referència al fet que l'estudi dels resultats dels processos d'admissió dels últims 10 anys "ha reflectit l'existència d'irregularitats en la concessió de punts".

"CAS DIGNE D'ESTUDI"

"També s'han detectat -prossegueix- concentracions sorprenents de l'alumnat amb baixa renda que, en el cas de no ser fruit d'irregularitats, dispararien els índexs de pobresa de la ciutat i la convertirien en un cas digne d'estudi en escolaritzar en major mesura a la població de baixos recursos en els centres privats".

Posa com a exemple que, en comparar per districtes els percentatges d'alumnat admès amb punts per baixa renda, s'observa com en alguns districtes d'Índex Socioeconòmic Sintètic molt alt, com Ciutat Vella o l'Eixample, es produeixen concentracions majors d'aquest tipus de població de baixos recursos que en altres districtes d'Índex Socioeconòmic Sintètic molt baix, com Poblats marítims-Sud.

En revisar les dades per titularitat dels centres, assenyalen que el percentatge d'alumnat amb punts per baixa renda admès en els centres privats amb concerts educatius és del 77,13%, "més de dos punts percentuals superior al d'alumnat d'aquestes característiques admès en els centres de titularitat pública".

"Si analitzem els percentatges d'admissió d'alumnat de baixa renda en els diferents centres escolars, -prossegueix el text- observem com la seua concentració en alguns centres on s'escolaritza tradicionalment la burgesia de la ciutat és major que en molts centres escolars situats en barris menys afavorits. Es dona el cas d'un centre que escolaritza alumnes adscrits a l'àrea de major renda de la ciutat amb un percentatge proper al 90% d'alumnat amb punts per baixa renda".

L'ADMINISTRACIÓ "HAURIA D'INVESTIGAR

Davant aquestes dades, l'informe apunta "diverses reflexions". "La primera concerneix a l'amplitud de la població afectada. Resulta estrany que quasi tres quartes parts de les sol·licituds de plaça escolar es troben en situació de baixa renda de la unitat familiar. La segona concerneix a la distribució de la població afectada, contraria a la tendència observada en la majoria d'estudis. Pareixen, per tant, indicis de possibles pràctiques irregulars que l'administració educativa encarregada de supervisar el procés hauria d'investigar".

"En cas de no existir irregularitats, resulta un criteri d'assignació de punts clarament ineficient", apunten.

Finalment, l'informe assevera que "s'han observat també assignacions dubtoses per la consignació del domicili que es distribueixen de forma aparentment no aleatòria i es concentren de forma superior a l'esperada en centres de perfils molt determinats".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento