Comunitat Valenciana

'La culpa' de David Mamet arriba al Teatre Olympia per a "generar debat"

  • Pepón Nieto, Ana Fernández, Magüi Mira i Miguel Hermoso interpretaran el text al recinte fins al 7 d’abril.
Cultura.- 'La culpa' de David Mamet llega al Olympia para 'generar debate' sobre
Cultura.- 'La culpa' de David Mamet llega al Olympia para 'generar debate' sobre
TALYCUAL
Cultura.- 'La culpa' de David Mamet llega al Olympia para 'generar debate' sobre

'La culpa' del dramaturg estatunidenc i "gran provocador" David Mamet arriba al Teatre Olympia de València amb una història que "genera molt debat i conflicte" sobre la veritat, el "costat fosc" de les persones, la manipulació dels mitjans de comunicació, la cerca de l'acceptació i la religió.

L'actor Pepón Nieto es posa en la pell d'un psiquiatre que es troba amb el requeriment d'haver de declarar en favor d'un pacient responsable de cometre una massacre. Quan es nega a fer-ho, la seua carrera, la seua ètica i les seues creences són qüestionades i es desencadena una espiral d'esdeveniments que convulsionarà no solament la seua vida, sinó la que la persona que més vol.

Per a aquesta obra, Nieto ha hagut de "treballar l'amargor" de veure que la vida "cau com a arena entre els dits sense poder controlar-la", ha explicat aquest dijous durant la presentació del muntatge, acompanyat per la seua parella en aquesta ficció, Ana Fernández. L'elenc, sota la direcció de Juan Carlos Rubio, el completen Magüi Mira i Miguel Hermoso. Tots ells donaran vida a l'obra de Mamet en el Olympia fins al 7 d'abril.

La peça "planteja un munt de preguntes i espera que l'espectador les reculla", ha explicat Nieto, per a assegurar que, malgrat la curta durada d'aquesta producció, 80 minuts, "genera molt debat i conflicte". "En cap de les funcions de Mamet hi ha un personatge simple que no oculte alguna cosa".

La cerca de la veritat i la culpa componen el "gir enorme d'emocions" de l'obra, que segons destaca Ana Fernández, critica també "com els mitjans busquen la notícia i la converteixen en escàndol", la "manipulació" periodística i la "importància del llenguatge". Els actors han avançat que, en l'obra, la premsa "destrueix una vida professional i personal" tan sols canviant una paraula per una altra.

"Un sistema que tanca la porta a l'empatia"

Per a l'actriu, el "gran provocador" David Mamet "demostra el pervers que és" en aquest text, "rescata el fosc de l'ésser humà" a través de personatges "molt egoistes" i posa el focus en un "sistema que tanca la porta a l'empatia", en retratar l'univers de la "classe mitjana alta americana", "adinerada" i que "passa per damunt de moltes coses". "Mamet no valora el que és bo o dolent, però posa damunt de la taula moltíssims temes", han destacat.

Una altra de les qüestions que l'escriptor nord-americà desplega sobre l'escenari és la religió. Fernández ha asseverat que la peça "posa en dubte fins a quin punt algú profundament religiós pot exercir determinats càrrecs". Sobre aquest aspecte, Pepón Nieto ha destacat el contrast entre una "religió que pot donar-nos la salvació" però també ser un "dogma rígid i inamovible".

La intèrpret també ha ressaltat la forma en la qual el muntatge aborda la "dependència de ser acceptats pels altres". Així, convida a l'espectador a "fer autocrítica". D'altra banda, aborda la "responsabilitat de complir amb els juraments", com l'hipocràtic.

David Mamet, “un clàssic viu”

Les taules del Olympia albergaran una escenografia que "pot semblar freda, però està carregada d'emocions". Està formada per "una espècie de presó de metall" que és, al seu torn, una "presó del saber". A més, durant prop de 15 minuts, situarà als personatges "com si estigueren en una estrada i l'espectador fóra un jurat", han detallat.

Per a Pepón Nieto, Mamet és un "clàssic viu". "Exigeix que l'espectador siga actiu", ha advertit, abans d'assegurar que tots els conflictes que els intèrprets han enumerat són "la punta de l'iceberg" del viatge per la "foscor" que proposa l'autor.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento