Comunitat Valenciana

El Belles arts de València busseja en la seua col·lecció per a exposar a Sorolla al costat dels seus mestres i deixebles

  • El Museu de Belles arts de València ha obert una nova instal·lació de la seua exposició permanent que, a partir de fons propis -alguns dels quals estaven en dipòsits i no s'exhibien des de 2012- permet "contemplar la posició de Joaquín Sorolla dins del seu context" i retratar l'inici de la pintura moderna entre els segles XIX i XX en un "relat de caràcter cronològic i diacrònic" que posa en relació les obres del famós pintor valencià amb les dels seus mestres, deixebles i companys.
Cultura.- El Belles arts de València busseja en la seua col·lecció per a exposar
Cultura.- El Belles arts de València busseja en la seua col·lecció per a exposar
EUROPA PRESS
Cultura.- El Belles arts de València busseja en la seua col·lecció per a exposar

Es tracta de la mostra 'L'inici de la pintura moderna a Espanya: Sorolla i el seu temps', que podrà visitar-se a partir d'aquest dimarts i que han presentat aquest dilluns la directora de la pinacoteca, Margarita Vila; els seus comissaris, Rafael Gil i David Gimilio, i la directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga.

Aquesta disposició es "reordenarà" en el 2020 en el marc del nou pla museogràfic en el qual treballa la pinacoteca. Segons han explicat, en aquest full de ruta "es tornaran a mostrar" els fons del museu però "amb un altre discurs", "molt cronològic" i "integrador de les diferents escoles" artístiques.

Vila ha explicat que aquesta nova exposició permanent entorn de Sorolla suposa una ampliació de prop de mil metres quadrats de l'espai expositiu de la col·lecció permanent, un 30 per cent, i inclou 125 pintures i 13 escultures. "És un paset més per a la posada en valor de la col·lecció del museu, que és el que ho fa gran", ha subratllat.

Gimilio ha celebrat que amb aquesta mostra "per fi s'aconsegueix exposar la totalitat de la col·lecció permanent" de la pinacoteca, que "sens dubte el públic estava desitjós de veure", ha remarcat.

A més, "de les més de cent exposicions que s'ha fet de Sorolla, cap ha atès la raó del seu context" i la seua "aportació a la història de l'art" de la forma en la qual es planteja en aquesta nova mostra, ha destacat Rafael Gil, que ha indicat que l'encàrrec ha significat un "repte important" en tractar-se d'un artista "tan prestigiat" com Joaquín Sorolla.

MESTRES, AMICS I 'SOROLLISTES'

En 'L'inici de la pintura moderna a Espanya: Sorolla i el seu temps', s'ha confeccionat un "relat de caràcter cronològic i diacrònic" per a "seguir donant forma i ordenant els artistes que triomfaven en l'època de Sorolla, els que van ser els seus amics, els seus mestres" de l'Escola de Belles arts, al mateix temps que es "amplia el seu grau d'influències" en abastar "els seues deixebles", els 'sorollistes' i 'postsorollistes, ha detallat Gil.

Allò "modern" en temps de Sorolla era pintar a l'aire lliure, ha il·lustrat el comissari. En aquest sentit, l'autor "introdueix el valor de plasmar la vida quotidiana" i precisament eixa és "una de les seues aportacions a la història de l'art", ha ressaltat.

L'objectiu és "conéixer l'obra en el seu context, en el seu temps", per al que es fan "picades d'ullet" amb "obres d'altres artistes que es poden camuflar" entre els quadres de Sorolla. Per açò, dels dipòsits del Museu de Belles arts s'han tret 125 quadres i 13 escultures. Un total de 27 són treballs de Sorolla i la resta d'artistes com Pinazo, Camarlench, José i Mariano Benlliure, Muñoz Degraín, Antoni Fillol i Cecilio Pla, entre d'altres. "S'ha insistit molt a presentar les peces que millor defineixen Sorolla i l'art en els trànsits del segle XIX i XX", ha destacat Gil.

Així mateix, Gimelio ha explicat que les obres corresponents als segles XIX i XX dels fons del museu "es van desmuntar quasi íntegrament al voltant del 2012" -amb motiu de la rehabilitació de l'edifici- excepte la sala especial dedicada a Sorolla. Per tant, algunes de les obres en aquesta nova mostra permanent no s'han vist des d'eixe any i romanien en els magatzems de la pinacoteca.

A més, figuren quadres que no s'han exposat en la col·lecció del Belles arts anteriorment, com 'El sátiro' d'Antoni Fillol o la 'Condesa de Trenor' d'Ignacio Pinazo, així com peces que destaquen pel seu impacte visual", com a 'Amor de Madre' d'Antoni Muñoz o 'Retrato de Valentina Navarro' de Cecilio Pla.

NOU PLA MUSEOGRÀFIC

El Museu de Belles arts de València es troba immers en el disseny del seu nou pla museogràfic junt al Ministeri de Cultura, previst per a 2020 i consensuat entre la Generalitat i l'Executiu central per a mostrar la col·lecció de la institució a través de cinc àrees temàtiques i dos específiques, segons van avançar. Margarita Vila ha aclarit que la instal·lació de la col·lecció permanent entorn de Sorolla "es reordenarà per a explicar-se d'una altra manera".

Segons ha detallat Gimelio, "tota la col·lecció permanent es tornarà a mostrar amb un altre discurs", que serà "molt cronològic" i "integrador en les diferents escoles" artístiques que exposa la pinacoteca. "Caldrà despenjar i tornar a penjar amb altres criteris", ha indicat, per a destacar que la nova "museografia s'ha fet amb un gran esforç" i suport del Ministeri, i suposarà que el Belles arts de València "tinga un altre calat". "El museu comptarà amb la presència de Sorolla indubtablement", han puntualitzat.

D'altra banda, sobre la cessió a València d'obres de Sorolla del Museu de Belles arts de Cuba, Carmen Amoraga ha indicat que "encara s'està treballant" en aquesta qüestió i, per tant, no pot avançar dates concretes. Ha assegurat que hi haurà "capacitat" per a afrontar aquest projecte "quan arribe" i "fins i tot ara".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento