Comunitat Valenciana

L'edat mitjana d'inici de l'ús del mòbil se situa en els 10 anys, segons la Diputació

  • L’edat es redueix als nou en el cas de tauletes i consoles de videojocs.
  • L’estudi es presentarà en una jornada que tindrà llocs el 27 de març.
Valencia.-
Valencia.-
DIPUTACIÓN DE VALENCIA
Valencia.-

L'edat mitjana d'inici de l'ús del telèfon mòbil a la província de València se situa en els deu anys, segons es desprén d'un informe impulsat per la Diputació que "dibuixa, per primera vegada, un escenari complet de l'ús de les noves tecnologies entre els nou i els 16 anys", segons ha informat la consultora que ha fet el treball.

Així mateix, ha destacat que l'informe, el contingut complet del qual i conclusions es presentaran en una jornada que tindrà lloc a València el 27 de març, assenyala que l'edat mitjana de deu anys "es redueix als nou anys en el cas de tauletes i consoles de videojocs".

La consultora ha explicat que el treball, titulat 'Estudi de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en menors de la província de València', s'emmarca en el Programa Provincial de Drogodependències de la Diputació, vigent des de l'any 2002. La iniciativa està dins d'una de les línies d'actuació previstes, el programa pilot DIP-TIC, "orientat a la prevenció del mal ús o abús de les tecnologies" i a l’"impuls d'intervencions educatiu-preventives que permeten donar resposta eficaç a les necessitats i reptes generats".

Igualment, l'empresa ha assenyalat que "el desconeixement sobre els impactes reals, positius i negatius, de l'ús i abús de les noves tecnologies per part de la població infantil i juvenil" l’ha portat a encarregar a E-value, consultora especialitzada en el desenvolupament de projectes de sensibilització social, aquest estudi.

Presentació

La jornada de presentació de l'informe, que comptarà amb dues taules redones d'experts, serà inaugurada pel president de Diputació de València, Toni Gaspar, i clausurada per la diputada responsable de l'àrea de Benestar Social, Mercedes Berenguer.

A aquesta trobada està previst que assistisquen representants institucionals dels 29 municipis als quals s'ha estés l'estudi, tots ells de menys de 20.000 habitants, així com dels centres educatius que han participat directament en aquesta anàlisi. La investigació s'ha centrat en xiquets i adolescents de nou i 16 anys.

El document recull informació i estadístiques sobre els usos de les tecnologies -per a què s'utilitzen-, els temps de connexió diària i les franges horàries, els mals usos, l'exposició a riscos, el coneixement i les mesures de seguretat aplicades i possibles accions de prevenció i intervenció, tant per part dels usuaris com pels seus progenitors i docents, ha detallat la consultora.

L'empresa ha assenyalat que cada punt de l'estudi s'ha analitzat tenint en compte diferents grups d'edat, sexe i característiques de la població de residència.

Abús de les tecnologies

Els responsables de l'estudi han plantejat que "l'ús d'internet permet desenvolupar destreses en la socialització i habilitats cognitives, així com ajudar a crear la personalitat del menor" però han indicat que "al mateix temps, l'abús de les tecnologies pot arribar a causar trastorns emocionals, pèrdua de control, canvis en l'autoestima, aïllament social, problemes psicosocials, de somni o baix rendiment acadèmic, entre altres".

En aquest sentit, han afirmat que "el nou enfocament educatiu que cal realitzar en l'àmbit de les TIC no s'ha de limitar a transmetre només coneixements, sinó que, a més, ha de procurar capacitar en destreses i habilitats que susciten actituds i disposicions adequades que ajuden a distingir en què ens ajuden i en què ens limiten" amb la finalitat de "poder actuar en conseqüència".

La consultora ha ressaltat, així mateix, que "l'àmbit familiar i l'escolar necessiten conéixer i reconéixer els avantatges tecnològics i els nous espais de participació que ofereixen per a la família" i també "comptar amb eines que faciliten la seua funció educativa i protectora enfront de possibles riscos".

Programa de la Diputació

Els objectius del programa de la Diputació de València en el qual s'emmarca l'estudi són "modificar la percepció de risc i dotar de coneixements sobre els principals problemes derivats de l'ús de les diferents tecnologies; millorar el coneixement i capacitar en destreses i habilitats per al control tecnològic, i definir estratègies de reducció de riscos enfront de possibles situacions problemàtiques derivades de l'ús de les tecnologies".

La consultora ha comentat que per a aconseguir aquestes finalitats s'ha abordat l'estudi des d'una doble perspectiva que conjumina aspectes preventius amb coneixements sobre el correcte maneig de noves tecnologies -amb monitors experts en cadascun dels àmbits-.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento