El grafit i l'art clàssic es donen la mà a València gràcies a PichiAvo
El grafit i l'art clàssic es donen la mà a València gràcies a PichiAvo CONSORCI MUSEUS

El duo artístic urbà PichiAvo inaugura en el Centre del Carme de València 'Eureka', una exposició en la qual es troben "dos universos creatius", els de l'estudi i el carrer, amb l'objectiu de barrejar el grafit i la mitologia clàssica.

Així s'ha posat en relleu en la presentació de la mostra, en la qual han estat presents els artistes, acompanyats pel director del Centre de Cultura Contemporània, José Luis Pérez Pont, el regidor de Cultura Festiva de l'Ajuntament de València, Pere Fuset, i el comissari de la mostra, Fran Picazo.

L'exhibició dels valencians PichiAvo, especialitzats en art urbà, serà inaugurada aquest divendres i podrà visitar-se en les dos sales del Centre del Carme en les quals es desenvolupa: la sala Refectori i el claustre renaixentista.

Els creadors han agraït al centre l'oportunitat brindada per a mostrar el que consideren les seues "arrels, tractades amb el respecte" que atribueixen a la resta de les seues obres. També han convidat els visitants a la inauguració pública de divendres per a "entendre el món generat" amb els seus fons artístics, que barregen "el grafit amb l'art clàssic".

Pichi i Avo també seran els autors de la falla municipal d'enguany, en la qual treballaran amb els artistes fallers José Latorre i Gabriel Sanz. Referent a açò, Fuset ha recordat que "les Falles són el major festival d'art públic en el carrer del món", comparant la festa amb les intervencions urbanes de PichiAvo.

El regidor ha recordat que aspiren a "portar a la gent dels museus a veure les falles com a art i a la gent de les Falles a entrar en els museus". Per la seua banda, Pérez Pont ha declarat que des del Centre del Carme estan "acostant a la ciutadania nous llenguatges de l'art actual, estenent ponts amb la tradició valenciana i amb l'art faller".

El director també ha recordat que l'exposició pretén comparar "l'efímer de l'art urbà" amb les Falles, i és per açò que romandrà oberta només fins al dia 19 de març, dia en què es cremen els monuments de tota la ciutat.

En paraules de Pérez Pont, l'objectiu de la mostra és "agitar opinions i incomodar" fent que "el carrer entre al centre d'art i al museu", llocs que "mai van haver d'estar aliens al que succeïa en el carrer". El director del centre també ha destacat que treballen perquè "els centres d'art siguen espais de cultura viva" i no només "sarcòfags que atresoren memòria".

La part de l'exposició que acull el Refectori està formada per un conjunt de deu pintures inèdites de l'estil 'Urbanmythology' propi de PichiAvo, que barreja els temes de la mitologia clàssica amb l'art urbà del grafit. Completen la mostra nou escultures i una columna de 14 metres. Les obres d'aquesta sala es reflecteixen en espills que, segons els autors, permeten que l'espectador "s'integre en l'experiència i interactue amb l'obra".

"El títol d''Eureka' vé de descobrir aquests quadres com es descobreixen en els carrers les obres artístiques", han assenyalat els creadors, que també han destacat que buscaven "traslladar el mateix procés creatiu" de les Falles a "la comèdia d'Aristófanes", el principal motiu de la seua obra.

D'altra banda, la intervenció en el claustre renaixentista és "un homenatge al grafit més pur" en el qual PichiAvo han comptat amb la col·laboració de la TFK Crew de València, un grup d'artistes urbans. Per a Pont, aquest projecte "té a veure amb dirigir el focus d'atenció pública al fet que totes aquelles persones que intervenen en l'espai públic ho facen respectant el patrimoni".

Denúncia d'UGT

A preguntes dels mitjans sobre la denúncia presentada per UGT per un suposat menyscapte del patrimoni cultural pel grafit pintat en el claustre del convent, Pérez Pont ha respost llegint un fragment de la Llei de patrimoni cultural valencià que diu que es poden realitzar "intervencions sense autorització prèvia" sempre que "siguen reversibles i no alteren la situació anterior" de l'immoble.

"Al jutjat pot anar qui vullga, una altra cosa és que prospere", ha declarat el responsable del centre. Segons Pérez Pont, "ni s'ha incomplit la llei ni s'ha danyat el patrimoni", i ha insistit que la superfície intervinguda "ja estava pintada d'abans", per la qual cosa no s'ha actuat sobre la pedra original. També ha recordat que l'anterior exposició va romandre pintada fins al diumenge passat.

De la mateixa manera, el comissari de la mostra, Fran Picazo, ha insistit que els esprais utilitzats estan "perfectament homologats" i el procés ha estat "controlat" en tot moment, per la qual cosa no han pogut danyar les columnes i arcs limítrofs. Picazo, que ha recordat que també és membre del Consell Internacional de Museus depenent de la UNESCO, ha reivindicat que coneixen "el que és cuidar i estimar el patrimoni".

"Ens hem de plantejar si estem parlant de traspassar límits legals o de gustos estètics", ha afegit el director del centre, qui recordava que aquests últims "no estan subjectes a la llei". Abans del torn de preguntes, Pérez Pont ja havia al·ludit al fet que "vivim en una societat accelerada on tothom pareix arribar tard si no diu el primer que li passa pel cap", i havia instat a "reflexionar" a aquells que "s'han precipitat fent juís de valor".

Consulta aquí más noticias de València.