Comunitat Valenciana

El Govern valencià fixa 15 minuts per a sol·licitar un VTC i prohibirà la captació al carrer i la geolocalització

  • La Generalitat presenta al sector del taxi i a les empreses de VTC les línies bàsiques del futur decret.
  • Els ajuntaments podran incrementar el període mínim de sol·licitud en l'àmbit urbà.
Varios taxis, en una imagen de archivo.
Varios taxis, en una imagen de archivo.
ARCHIVO
Varios taxis, en una imagen de archivo.

El Govern valencià fixarà un període mínim de sol·licitud de 15 minuts per als vehicles VTC, no els permetrà captar clients en les vies públiques i tampoc els deixarà utilitzar la tecnologia de geolocalització. Aquestes són les línies bàsiques que conformaran el futur decret que prepara la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, l'esborrany del qual serà sotmés a informació pública abans de ser aprovat pel ple del Consell.

Segons ha explicat la titular d'aquest departament, la socialista María José Salvador, la Conselleria, en línies generals, se centrarà en regular solament els serveis de transport interurbà que realitzen les VTC, mentre que permetrà que els ajuntaments regulen, ordenen i intervinguen en els serveis urbans. "És necessari que cada ajuntament regule en funció de la seua pròpia realitat territorial, no és el mateix Benidorm que València les necessitats de transport són diferents", ha explicat la consellera.

D'altra banda, entre les línies bàsiques també s'estableix un període mínim de 15 minuts entre el moment de la sol·licitud del servei i el seu inici, un període que els ajuntaments podran incrementar en l'àmbit urbà si així ho consideren necessari.

A més, es definirà amb major exactitud el que s'entén per "captació de clients" i no es permetrà la captació dels vehicles que circulen per les vies públiques a la cerca de clients, sinó que hauran d'estar en garatges o aparcaments. L'objectiu és evitar "conductes intrusives". Tampoc es permetrà la geolocalització.

Finalment, s'introduiran també altres mesures com que els vehicles hauran de tindre menys de 10 anys i en el cas de ser substituïts hauran de ser menys contaminants i canviar-se per cotxes ecològics. El decret que està elaborant la Conselleria té com a objectiu "establir una regulació perquè els dos sectors puguen conviure i oferir a la ciutadania el millor servei sense conflictes que els puguen perjudicar", ha indicat Salvador.

Reunions amb tots dos sectors

Aquestes propostes han sigut traslladades pel secretari autonòmic d'Habitatge, Lluís Ferrando, i el director general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, a les associacions de taxistes així com a Unauto, associació d'empreses de les VTC, durant les dues reunions que han mantingut aquest dimarts.

D'aquesta manera, la proposta plantejada per la Generalitat sorgeix després que l'Estat habilitara el mes de setembre passat a les comunitats autònomes i als ajuntaments a modificar les condicions d'explotació de les autoritzacions VTC a causa de l'augment que s'ha produït en aquest sector. El sector de les VTC no està regulat, mentre el sector del taxi està sotmés a una "forta regulació", indiquen des de la Conselleria.

Les dues parts rebutgen la proposta

Les dues parts han rebutjat la proposta per suposar "un desastre" per al sector dels VTC, segons Unauto, i per ser "insuficients" per als taxistes. La patronal dels VTC, Unauto, ha advertit que la regulació que prepara el Consell per a aqueix servei suposa l'eliminació d'aquestes llicències de transport a València i Alacant i l'acomiadament de 500 treballadors, així com que els ciutadans "no tinguen dret a triar".

Per part seua, el sector del taxi valencià veu insuficients les mesures plantejades i considera que la Generalitat "ha perdut una oportunitat" de solucionar el problema, per la qual cosa no descarta iniciar mobilitzacions si la regulació s'aprova com s'ha plantejat.

València exercirà les seues competències

Per part seua, l'Ajuntament de València "farà tot el que siga necessari per a regular de la manera més efectiva i eficaç possible els serveis discrecionals que presten els VTC, assumint les competències per a les quals ens faculta la Llei del Taxi i els decrets llei que impulse la Generalitat", han afirmat fonts de la Regidoria de Mobilitat Sostenible.

"En el marc de la Mesa del Taxi, que hem creat per a aqueixa fi, es contemplaran totes les opcions, inclosa, per descomptat, la d'ampliar el temps de precontractació. En tot cas, estarem a l'espera de la convalidació del decret perquè es faça efectiu el traspàs de competències en la regulació", han afegit les mateixes fonts.

4.685 llicències de taxi per 323 de VTC

Per a Salvador, aquestes línies bàsiques marcaran unes regles del joc que permeten la convivència entre els dos sectors perquè no es perjudique els usuaris". "L'objectiu final de la Generalitat és que la ciutadania reba el millor servei possible i la forma de desplaçament que cadascun trie no es veja afectada per cap conflicte", ha indicat.

Actualment, en la Comunitat Valenciana existeixen 4.685 llicències de taxi per 323 de VTC. Una vegada traslladades les línies bàsiques, la Generalitat redactarà l'esborrany de decret que serà sotmés a informació perquè les associacions que han participat en el procés de presentació de propostes puguen opinar i, una vegada es recapte l'informe de l'advocacia, s'aprovarà pel ple del Consell.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento