Ribó demana al Govern i al Consell mesures davant el cas iDental
Ribó demana al Govern i al Consell mesures davant el cas iDental ARCHIVO

L'anomenat ‘cas iDental’, el major escàndol odontològic de la història d'Espanya, ha deixat sense dents, sense diners i amb greus problemes de salut i traumes psicològics a milers de persones. Algunes estimacions apunten al fet que el tancament de les 24 macroclíniques sense previ avís entre abril i maig de l'any passat va deixar a més de 350.000 persones abandonades i presumptament estafades –78.000 en les dues clíniques de València i 120.000 en les cinc de la Comunitat–. El jutge de l'Audiència Nacional José de la Mata va enviar a presó la setmana passada a dos dels fundadors del grup per un frau que ronda els 60 milions d'euros

Tal és la magnitud del problema que alguns càrrecs públics han decidit moure fitxa i demanar una solució per als afectats. Així ho ha fet l'alcalde de València, Joan Ribó, que el passat 16 de gener va enviar sengles cartes a la ministra de Sanitat, María Luisa Carcedo, i a la consellera valenciana del ram, Ana Barceló, en les quals realitza un llistat de peticions per a atendre els perjudicats, tant amb mesures específiques com amb altres més generals en l'àmbit de l'atenció bucodental que servisquen per a previndre nous casos. En la Conselleria hi ha sol·licitats uns 2.000 expedients, però afirmen que continuen contactant amb més afectats diàriament. 

En les missives, a les quals ha tingut accés 20minutos, Ribó recorda que les víctimes del frau estan, en molts casos, “en una situació de vulnerabilitat econòmica” i van pagar “per uns tractaments que mai han rebut”, la qual cosa els ha abocat a una situació “dramàtica” en veure's afectada la seua vida diària en diverses facetes. Així, “després de conéixer de primera mà les peticions de les persones afectades”, Ribó reivindica en primer lloc “el dret a recuperar els seus historials mèdics”. 

En segon lloc, emplaça a les administracions sanitàries a “realitzar una auditoria respecte a les praxis dutes a terme en les clíniques de iDental”, ja que els testimonis apunten a accions que “semblen contravindre la més elemental pràctica odontològica”. La tercera mesura proposada per l'alcalde de València es refereix a la “necessitat de regular la publicitat lligada a la salut de les persones”, amb l'objectiu d'evitar que les empreses puguen posar els beneficis econòmics per damunt de la correcta assistència sanitària. 

Ribó demana tant a Carcedo com a Barceló que s'atenga “el cas singular” de les persones estafades per iDental “per la cruesa i la magnitud” de l'ocorregut, i que s'emprenguen accions legals contra els responsables. Finalment, sol·licita que la salut bucodental “siga contemplada en la cartera de prestacions” del sistema sanitari públic “com a millor manera d'evitar casos com el succeït”.

“Un exercici d'empatia”

Ribó, que subratlla en les cartes que la salut bucodental “no és un capritx, sinó una necessitat”, va decidir dirigir-se a les responsables sanitàries espanyola i valenciana “fent un exercici d'empatia” amb les víctimes de l'estafa i com a alcalde d'una ciutat amb “centenars” de persones afectades pel tancament de les clíniques de iDental.

Segons afirma, les seues peticions “no són sinó les demandes que els veïns i veïnes de la meua ciutat realitzen davant una administració que esperen que defense els seus drets com a ciutadania”.

Consulta aquí más noticias de València.