Proven llums de semàfors per il·luminar els carrers
Un operari canviant els semàfors de l’Eixample per altres que porten punts de bombetes Led (FC).
L’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una prova pilot per il·luminar carrers i places amb bombetes tipus Led, com les que s’utilitzen pels semàfors.

Quasi tres quarts dels 33.788 semàfors que hi ha a Barcelona s’estant renovant amb bombetes Led, en forma de punts de llum de gran intensitat i molt baix consum.

La que també es coneix com a «llum freda», habitual ja en aparadors, es provarà  a la via pública, començant per interiors d’illa o carrers exclusius per a vianants, segons explica l’Ajuntament. De moment, es posaran a prova a llocs tancats, com el metro del Liceu, a la línia 3.

L’Ajuntament està disposat a complir amb els protocols internacionals i preveu destinar uns 60 milions d’euros a l’enllumenat públic.

La majoria, uns 40 milions d’euros, es detinaran al canvi de bombetes, per treure les actuals i posar-ne d’altres de baix consum, com les Led dels semàfors de la ciutat. L’objectiu, segons la regidora de Medi Ambient, Imma Mayol, és assolir la mateixa il·luminació reduint al màxim el consum de cada punt.

No aptes per l’enllumenat públic

Les bombetes Led, segons els tècnics consultats, són idònies per aparells que demanen una gran lluminositat frontal, com els semàfors. Malgrat això, coincideixen a rebutjar-les com a il·luminació de zones públiques, on els punts de llum es troben a una alçada mitjana de sis metres. Admenten que ofereixen molta visibilitat i més autonomia davant una apagada, però és ideal només per distàncies curtes. El Led consum un màxim de 5 wats d’energia i ha d’incorporar una peça de refrigeració malgrat no desprèn energia calòrica. Els professionals consultats per 20 minutos coindeixen a dir que «no ens imaginem un camp de futbol il·luminat només amb leds».