Les obres per a reactivar i finalitzar la línia 10 de Metrovalencia (abans coneguda com a T-2) ja tenen una data concreta: començaran el pròxim mes d'abril i el trajecte estarà finalitzat íntegrament, és a dir, entre el cèntric carrer Alacant i el barri de Natzaret, en 2021.

Així ho ha anunciat aquest dimecres el president de la Generalitat, Ximo Puig, durant la presentació de l'inici dels treballs celebrada en el barri marítim, en concret on se situarà la parada en superfície de Natzaret, al costat del mercat municipal. Puig ha estat acompanyat per la consellera d'Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, qui ha detallat els detalls de l'actuació.

Els primers treballs es realitzaran en la rampa d'eixida ubicada en l'avinguda Amado Granell, a l'altura de l'avinguda de la Plata, on es connectaran els trams subterrani i en superfície. Aquest contracte, licitat per 4,8 milions d'euros, inclou la construcció de la parada en superfície de Germans Maristes que donarà servei al futur pavelló Arena del València Basket i al PAI de Quatre Carreres, i s'adjudicarà "a la fi de febrer", ha anunciat Salvador.

Els altres quatre contractes restants, tal com va avançar 20 minutos, es licitaran enguany, concretament entre març i abril, segons ha confirmat Puig. Seran els d'arquitectura i equipament de parades i estacions, dotat amb 28 milions d'euros; electrificació i subestacions (8 milions), senyalització i comunicacions (7 milions) i, finalment, la construcció dels tallers provisionals, que se situaran a l'entrada de Natzaret i costaran 3 milions d'euros.

La inversió inicial prevista per a la reactivació de les obres serà de 50 milions d'euros, dels quals 30 seran aportats per la Generalitat i 20 procediran de la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020. Salvador ha destacat la unificació de les dues fases inicialment previstes per a arribar en 2021 fins a Natzaret, i no fins a l'Oceanogràfic, com es preveia en un primer moment.

En l'acte també ha intervingut l'alcalde de València, Joan Ribó, qui ha destacat la "lluita veïnal" de Natzaret, un barri castigat per l’aïllament i la falta d'inversions després de l'ampliació sud del port, i ha subratllat les inversions previstes relacionades amb la integració port-ciutat, el Parc de la Desembocadura i la recuperació de l'horta de Rovella.

Ribó també ha mostrat el seu desig de connectar la línia 10, una vegada es pose en servei, amb el Cabanyal i La Marina, una possibilitat que ja va avançar el cap del Consell en l'últim Debat sobre l'Estat de la Comunitat en Les Corts. Aquesta connexió i altres futures es plasmaran en el Pla de Mobilitat Metropolitana de València que la Conselleria d'Obres Públiques presentarà en les pròximes setmanes.

Cinc quilòmetres de traçat subterrani i en superfície

La futura línia 10 (abans coneguda com T2) té una longitud total de 5,32 quilòmetres des del carrer Alacant fins al barri de Natzaret i compta amb vuit estacions i parades. El tram subterrani mesura 2,05 quilòmetres amb tres estacions (Alacant, Russafa i Amado Granell), mentre el traçat en superfície, de 2,97 quilòmetres, compta amb cinc parades: Germans Maristes, Ciutat de les Arts i les Ciències, Oceanogràfic, Moreres i Natzaret.

El projecte inicial que pretenia escometre l'anterior Consell passava per unir Natzaret amb el Pont d'Assot a través del centre històric. Per això, es va excavar i va construir una estació soterrada, la del Mercat, que no està connectada amb els trams actualment construïts i que únicament arriben fins al carrer Alacant, al costat de l'Estació del Nord. Es troba just davall de l'aparcament de la plaça Ciutat de Bruges (Centre Històric-Mercat Central), que va obrir les seues portes a la fi de 2018 després d'anys de paràlisis en les seues obres.

Consulta aquí más noticias de València.