Ford anuncia acomiadaments però no concreta sobre València
Ford anuncia acomiadaments però no concreta sobre València FORD - Archivo

El fabricant d'automòbils estatunidenc Ford va anunciar aquest dijous una retallada de personal en tota Europa –sense aportar xifres concretes i pendent de la negociació amb els interlocutors socials– que va posar en alerta als més de 7.000 treballadors de la planta valenciana d'Almussafes. Aquesta factoria no estava dins de les quatre accions “clau” que va esmentar l'empresa, però el seu propi comité va afirmar que sí que haurà de negociar en “algun moment” dels pròxims mesos d'enguany retallades per a la planta, ja que no està exempta de l'aprimament de l'estructura de la companyia a nivell continental. 

Concretament, el president del comité d'empresa de Ford Almussafes i responsable d'UGT-Ford, Carlos Faubel, va manifestar, després d'assistir a la reunió celebrada a Alemanya amb representants de la companyia i del comité europeu, que cal ser “molt caut” i “molt prudent” respecte a les perspectives. A més, per a aquest divendres, UGT-Ford ha convocat una assemblea per a informar els afiliats a Almussafes sobre el tractat. 

I és que el vicepresident del grup Ford i president de Ford Europa, Steven Armstrong, va explicar en un comunicat que la “nova estratègia” inclou el tancament l'agost pròxim de la planta de Bordeus (França) –on treballen 850 persones– i la fi de la producció dels models C-MAX i Grand C-MAX en la planta de Saarlouis (Alemanya). També va citar en la missiva una reconsideració fonamental de la seua activitat a Rússia en la societat de risc compartit Ford Sollers i la “consolidació” del seu negoci al Regne Unit. Unes accions que són –segons va afirmar Faubel– “el tret d'eixida” de la reestructuració sobre la qual continuaran prenent decisions en els pròxims sis mesos.

El president del comité d'Almussafes també va avançar que a la fi de febrer hi haurà una nova reunió amb els representants sindicals europeus i que “en algun moment” d'enguany caldrà negociar “alguna situació” per a la planta valenciana. 

No obstant això, el fet que en aquestes decisions no s'haja esmentat a Almussafes és “una bona notícia”, però no vol dir que estiga “exempta”, ja que 2019 serà “bastant complicat” i ja ha començat amb un ajust a la demanda que s'ha reflectit en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTE). 

El passat 9 de novembre, davant la baixada de vendes que afronta la companyia, la direcció de Ford Almussafes va aconseguir un acord amb UGT –sindicat majoritari en la factoria valenciana– per a escometre un ERTE, que afecta a 6.778 treballadors, en les mateixes condicions que es van negociar en l'últim, que va finalitzar al juliol: l'empresa completa el 80% del salari brut i el 100% de les pagues, vacances i antiguitat. 

Els aturs de producció (tretze dies en motors i nou en fabricació) van començar al novembre (els dies 9 i 16), van continuar al desembre (19, 20 i 21) i segueixen al gener (2, 3 i 4; i 21, 22, 23, 24 i 25).

En aquest context, la multinacional estatunidenca va avançar ja a l'octubre plans d'ajust per a totes les seues fàbriques a Europa, on analitzaria la situació “planta per planta” per a reduir costos amb l'objectiu de “tornar a ser rendible a partir de 2019”. 

Per a aconseguir aqueixa reducció de costos laborals que es va proposar el fabricant, aquest dijous va anunciar en el comunicat que també recorrerà “en la mesura que siga possible”, a “baixes voluntàries” i treballarà “estretament amb els interlocutors socials”. Per això, Ford està iniciant “consultes formals” amb el seu Consell Laboral i els sindicats i està “compromesa” a cooperar amb els actors implicats per a posar en marxa la seua estratègia empresarial per a Europa. 

El pla de la companyia automobilística busca millorar la “rendibilitat a curt termini” i un “negoci més competitiu per al futur”, i apunta que la divisió europea aspira a llarg termini a un marge de benefici net d'explotació (EBIT) del 6%. “Invertirem en els vehicles, els serveis, segments i mercats que més contribueixen a sostindre la rendibilitat empresarial a llarg termini, creant valor per a tots els actors”, va agregar Steven Armstrong. 

L'estratègia del fabricant preveu establir tres grups de negoci a Europa: vehicles comercials, vehicles per a passatgers i importacions, “cadascun amb aspiracions definides i organitzacions dedicades”, segons el comunicat. Ford va agregar que oferirà vehicles totalment elèctrics i híbrids “per a tots els models” i que “millorarà o abandonarà” les línies de vehicles “menys rendibles”.

Acords amb Volkswagen 

Ford va anunciar a més que valorarà una “potencial aliança” amb el rival Volkswagen, el major fabricant de vehicles d'Europa, per a “donar suport al creixement dels vehicles comercials”, a més d'aprofitar l'”èxit” de la seua empresa conjunta Ford Otosan, a Turquia, va informar l'empresa. Segons Reuters, tots dos fabricants d'automòbils donaran a conéixer la seua aliança ampliada en el saló de l'Automòbil de Detroit, que comença dilluns que ve.

Consulta aquí más noticias de València.