FGV licitarà enguany els quatre projectes restants per a finalitzar la línia 10 de Metrovalencia
FGV licitarà enguany els quatre projectes restants per a finalitzar la línia 10 de Metrovalencia 20MINUTOS

L'any 2019 que acaba de començar serà decisiu per a la reactivació de la línia 10 de Metrovalencia, que unirà el cèntric carrer Alacant amb el barri de Natzaret. Una vegada redactat el projecte conjunt i finalitzat el termini per a la licitació de la primera obra, que consistirà en la construcció del tram pendent entre el túnel que connecta els traçats subterrani i en superfície en l'avinguda Amado Granell (a l'altura de l'avinguda de la Plata), les màquines tornaran a treballar, quasi vuit anys després que l'anterior Consell paralitzara les obres iniciades en 2006 per la crisi de liquiditat en què es va veure immers.

Segons han confirmat fonts de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a 20 minutos, cinc empreses han presentat ofertes per a aquest primer contracte d'execució, que té un pressupost inicial de 4,8 milions d'euros i que inclou la construcció de la parada en superfície de Germans Maristes, pròxima a la Ciutat de la Justícia i al futur pavelló Arena del València Basket. Segons va anunciar el president de la Generalitat, Ximo Puig, en la Cadena Ser, aqueix contracte s'adjudicarà al febrer i al llarg d'aquest mes es presentarà el projecte complet de la línia.

D'aquesta manera, el calendari d'actuacions fixa per al primer trimestre d'enguany l'execució d'aquesta obra, que serà la primera que s'escometrà per a finalitzar la línia. Una vegada descartada la idea inicial de dividir en dues fases la posada en marxa de la línia 10, el full de ruta preveu la finalització íntegrament, és a dir, fins a Natzaret, en 2021.

Les quatre fases restants de les cinc en les quals es divideix el projecte de construcció es licitaran al llarg d'enguany 2019. Es tracta d'arquitectura i equipament de parades i estacions, electrificació i subestacions, senyalització i comunicacions i, finalment, la construcció dels tallers provisionals, que se situaran entre el nou barri de Moreres i Natzaret.

La inversió inicial prevista per a la reactivació de les obres serà de 50 milions d'euros, dels quals 30 seran aportats per la Generalitat i 20 procediran de la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Cinc quilòmetres de traçat subterrani i en superfície

La futura línia 10 (abans coneguda com T2) té una longitud total de 5,32 quilòmetres des del carrer Alacant fins al barri de Natzaret i compta amb vuit estacions i parades. El tram subterrani mesura 2,05 quilòmetres amb tres estacions (Alacant, Russafa i Amado Granell), mentre el traçat en superfície, de 2,97 quilòmetres, compta amb cinc parades: Germans Maristes, Ciutat de les Arts i les Ciències, Oceanogràfic, Moreres i Natzaret.

El projecte inicial que pretenia escometre l'anterior Consell passava per unir Natzaret amb el Pont d'Assot a través del centre històric. Per això, es va excavar i va construir una estació soterrada, la del Mercat, que no està connectada amb els trams actualment construïts i que únicament arriben fins al carrer Alacant, al costat de l'Estació del Nord. Es troba just davall de l'aparcament de la plaça Ciutat de Bruges (Centre Històric-Mercat Central), que va obrir les seues portes el mes passat després d'anys de paràlisis en les seues obres.

La redacció de projectes contempla la construcció d'un túnel per als vianants per a unir l'estació de la línia 10 del carrer Alacant (inici del recorregut) amb la del metro del carrer Xàtiva (línies 3, 5 i 9) amb l'objectiu de facilitar els transbords dels usuaris i la connexió amb el nou traçat.

Següent objectiu, el front marítim

Els plans del Consell passen per estendre la línia, una vegada posada en funcionament, en 2021, cap al port de València mitjançant un ramal que la connectaria a la resta de les línies del tramvia. Així ho va anunciar el president Puig en l'últim Debat de Política General de les Corts, celebrat al setembre. Aquest front marítim, que discorreria pel nord de Natzaret i superaria amb un pas elevat el tram final de l'antic llit del Túria, afavorirà la realització de transbords i la mobilitat en general.

Consulta aquí más noticias de València.