Comunitat Valenciana

El Parlament Europeu inclou els eixos Sagunt-Saragossa i Madrid-València en la xarxa transeuropea de transports

  • Aquest fet obri la porta a la recepció de finançament comunitari.
  • En la primera selecció aquestes infraestructures van quedar excloses.
  • Per a Puig és "una decisió estratègica" que millora la perspectiva de les persones i de les empreses.
Vies de tren, Corredor Mediterrani
Vies de tren, Corredor Mediterrani
ARCHIVO
Vies de tren, Corredor Mediterrani

Les comissions de Transport i d'Energia del Parlament Europeu han recolzat aquest dijous majoritàriament l'esmena impulsada per les eurodiputades socialistes Inmaculada Rodríguez-Piñero i Inés Ayala per a incloure dins del mecanisme 'Connectar Europa' els eixos ferroviaris Sagunt-Terol-Saragossa i Madrid-València com a eixos prioritaris del Corredor Mediterrani en les Xarxes Transeuropees de Transport (Xarxa TEN-T), la qual cosa obri la porta a la recepció de finançament comunitari.

Després que en la primera selecció quedaren excloses, l'aprovació de l'esmena i, per tant, la seua inclusió a 'Connectar Europa', suposa un primer pas, al que seguiran la votació que tindrà lloc en el ple d'Estrasburg del mes de desembre i el suport que han de donar tant la Comissió Europea com el Consell al nou mecanisme proposat pel Parlament.

Precisament aquest dilluns dos delegacions de la Comunitat Valenciana i Aragó amb representants empresarials i sindicals, encapçalades pels seus presidents, Ximo Puig i Javier Lambán, respectivament, van viatjar a Brussel·les per a defendre davant els eurodiputats i la comissària de Transports, Violeta Bulc, la necessitat d'incloure aquests ramals del Corredor Mediterrani pel seu impacte econòmic i social. La pròpia comissària es va mostrar optimista respecte a la inclusió d'aquests eixos.

Després de conéixer la notícia, Puig ha celebrat que "s'acaba amb la injustícia que provocava que aquestes dos parts fonamentals no estigueren" en el mecanisme 'Connectar Europa' i ha subratllat que és "una decisió estratègica perquè ens acosta, millora la nostra productivitat tant des de la perspectiva de les persones com de la competitivitat de les empreses".

Ha remarcat que el que l'anterior Govern de Mariano Rajoy "no va recolzar", ara entre la societat civil, els governs valencians i aragonés i el central ho han aconseguit "junts".

Javier Lambán ha instat a "no perdre temps" per a millorar el projecte del Corredor Cantàbric-Mediterrani i "aprofitar al màxim" el finançament europeu que pot rebre, atés que la inclusió en el citat mecanisme suposa que els projectes que plantege el Govern d'Espanya podran ser finançats en un 50 per cent.

D'aquesta forma, ha continuat, la Comissió Europea "no va a aprovar un model o un altre de corredor", sinó que això "és una definició que ha de fer el Govern d'Espanya" i per açò ha advocat per "treballar de manera urgent" en aquest sentit.

El comissari per al Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira, ha celebrat la notícia en el seu Twitter i ha agraït el treball realitzat pels eurodiputats que s'han sumat a aquesta reivindicació.

"Comença a corregir-se el gravíssim error"

Per la seua banda, l'eurodiputada valenciana Inmaculada Rodríguez-Piñero ha posat l'accent que aquests eixos "van quedar exclosos de la proposta inicial de la comissió malgrat que les xifres i les dades demostren que són fonamentals tant per al creixement econòmic com per a la vertebració territorial de la Comunitat Valenciana i d'Aragó, així com del conjunt d'Espanya i d'Europa".

"Hui és un gran dia no només per als valencians, sinó per a tots els espanyols i europeus perquè no hi ha cap dubte que el Corredor Mediterrani és prioritari en tota la seua definició per a tota Europa", ha incidit l'eurodiputada del PSPV després de mostrar-se convençuda que "hui comença a corregir-se el gravíssim error d'haver deixat fora de les xarxes prioritàries aquests dos eixos".

"Era incomprensible que s'haguera quedat fora una infraestructura que inclou i dóna cabuda al 22% de la població espanyola, representa el 22% del PIB espanyol i trasllada aproximadament el 25% del trànsit total de mercaderies portuàries", ha apuntat l'eurodiputada en referència a l'eix cantàbric-mediterrani.

Optimistes per la unitat

Ha recalcat que "elevarà notablement l'operativitat i la competitivitat dels corredors Atlàntic i Mediterrani; permetrà l'eixida cap al Cantàbric i cap a l'Atlàntic de tot el trànsit que arriba al principal port d'entrada del Mediterrani, com és el Port de València i, a més, permetrà que els trens entre les dos regions circulen per traçats més curts, sostenibles, eficients i que circulen amb major seguretat".

"Queda molt de treball per davant, però som optimistes per la gran unitat que han mostrat entorn dels presidents Ximo Puig i Javier Lambán, la societat civil, els agents socials i el Ministeri de Foment, la qual cosa ha permès que tinguem ja el respatler de la comissària de Transports", ha remarcat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento