Comunitat Valenciana

CaixaBank i Cambra València criden a "posar-se les piles" en la internacionalització i a mirar fora d'Europa

  • VALÈNCIA, 22 (EUROPA PRESS)
Morata i Costa al costat de l'autora de l'estudi
Morata i Costa al costat de l'autora de l'estudi
EUROPA PRESS
Morata i Costa al costat de l'autora de l'estudi

El president de Cambra València, José Vicente Morata, i el director territorial de CaixaBank a la Comunitat, Xicu Costa, han instat les empreses valencianes a "posar-se les piles" i dur a terme una internacionalització a una "velocitat de vertigen", així com a diversificar els mercats estrangers, ja que segons un estudi que han presentat aquest dijous "Europa ha deixat de ser el centre del món".

Costa i Morata han donat a conéixer l'informe 'Els mercats del comerç exterior valencià: diversificació vs concentració', una anàlisi sobre la distribució geogràfica de les exportacions de la Comunitat que pretén ser un "punt de suport per a prendre decisions de futur", ha explicat el dirigent de Cambra València.

Aquest document destaca la tendència de les mercantils de la Comunitat a reduir la seua diversificació de mercats d'exportació quan no hi ha una recessió econòmica, un comportament que a partir de 2016 ha tornat a reproduir-se. A més, assenyala que el mercat europeu (UE-15) ha reduït el seu pes en el total d'exportacions en més de set punts percentuals des de l'any 2000, en favor del nord d'Àfrica, el mercat asiàtic i la resta d'Europa.

Entre 2014 i 2017, les exportacions valencianes han augmentat un 7,8 per cent, taxa "molt superior" a la registrada en períodes anteriors. En conseqüència, ha augmentat el pes del mercat de la Unió Europea en el total, fins al 63% en 2017. Els mercats asiàtics cobren importància, centrats en Índia i el sud-est asiàtic. Les exportacions a la Xina mantenen una tendència a l'alça, però a un ritme inferior del registrat pels mercats europeus, del 4,5% de mitjana anual.

Morata, a tenor de les conclusions de l'informe i dels canvis en l'economia global, ha advertit d'una decisió que hem de prendre tots": "Ara cal posar-se les piles perquè cal elevar la competitivitat, deixar-se de dades supèrflues i internacionalitzar-se, fer-ho a una velocitat de vertigen, perquè açò està anant molt ràpid". "Cal fer-ho i cal fer-ho ja", ha insistit.

Al seu juí, "si volem tindre un futur tranquil", les empreses valencianes han d'internacionalitzar-se, ja que "no podem viure de la demanda interna", ha advertit. "És cert que seguim creixent, però els ritmes van baixant", ha explicat, abans d'assegurar que, "si treballem en economia de guerra, serem molts més forts".

MERCATS ASIÀTICS, "MOLT OBLIDATS"

En aquest sentit, ha alertat que els mercats asiàtics estan "molt oblidats i abandonats en la Comunitat, però ha posat en valor que 3.000 empreses exporten regularment al Marroc". "Estem batent tots els rècords tots els anys" en aquest àmbit geogràfic, ha celebrat, abans de remarcar la "línia directa d'Europa de potenciar el nord d'Àfrica", perquè "no hi ha més remei".

En la mateixa línia s'ha pronunciat Costa, que ha lamentat que "quan estem en època d'expansió econòmica", com en l'actualitat, les empreses valencianes "s'acomoden", les exportacions decreixen i "s'esforcen menys" en el seu vessant internacional, en centrar-se en el mercat europeu i espanyol, encara que la Comunitat és "més dinàmica" en aquest sentit que altres regions nacionals i té "gran capacitat de diversificar-se" i "modernitzar les seues empreses".

Per al responsable territorial de CaixaBank, "en moments en els quals l'economia creix, no podem deixar d'internacionalitzar les empreses" i en l'actual situació, quan la "economia no pareix estar molt oberta", cal "fer un esforç" per potenciar les exportacions.

CORRELACIÓ AMB ELS CICLES ECONÒMICS

En concret, l'informe reflecteix que les exportacions valencianes han experimentat un procés de diversificació durant els últims 17 anys, amb intensitat en funció del cicle econòmic. Des de 2000 a 2008 i entre 2016 i 2017, s'ha produït una tendència de concentració de mercats europeus, impulsat per l'import mitjà per empresa.

En el període 2009-2015, les empreses van diversificar mercats exteriors, un substitut a la demanda interna i la dels mercats europeus. El focus se situa en els mercats africans, principalment la zona nord, en altres regions europees i en el mercat asiàtic, excepte el Mitjà Orient. Els mercats americans, amb comportament "més voluble" van perdre en 2017 pel que fa a l'any 2000.

L'augment de les exportacions valencianes als mercats asiàtics ha sigut inferior al seu creixent pes en el comerç mundial, liderats per la Xina. Els africans han guanyat major dinamisme per als productor valencians encara que la seua presència en la conjuntura mundial romanga igual.

PER SECTORS

El grau de diversificació de mercats ha sigut diferent en funció dels productes exportats. El sector de l'automòbil i el de productes agroalimentaris registren el major grau de concentració geogràfica: un 72% en 2017 en el mercat europeu. Per contra, maquinària i ceràmica registren el menor grau de concentració en el mercat europeu, un 28% i 35% respectivament en 2017. Han experimentat un augment "substancial" de la diversificació, cap a Àfrica, Mitjà Orient i la Comunitat d'Estats Independents (CEI) en la ceràmica, i cap a Àsia, Àfrica i sobretot Amèrica del Nord en maquinària.

En la indústria tradicional valenciana de béns de consum -sectors com el del moble, tèxtil, confecció i calçat-, la concentració en el mercat europeu és també d'un 55%, amb una reorientació cap als mercats africans, llatinoamericans i Orient Mitjà en detriment d'Amèrica del Nord. El grau de concentració no ha variat molt al llarg d'aquests anys.

EL NOU ORDRE MUNDIAL

En paraules de l'autora de l'informe, Gracia Cicuéndez, de la unitat d'intel·ligència i anàlisi de Cambra València, hi ha un "nou ordre mundial" i "Europa ha deixat de ser el centre del món", mentre que els Estats Units està "intentant mantindre's" i Àfrica segurament augmentarà de grandària".

En 2001, els Estats Units era el primer país exportador, però en 2017 va quedar en segon lloc, sobrepassat per la Xina. Les previsions són que en 2015 Índia seguisca la Xina en la classificació i que solament Alemanya, d'entre els països europeus, lidere la llista de principals exportadors, ha explicat.

Des de 2015, les empreses valencianes han reduït la seua concentració en el mercat europeu, "encara que no excessivament", ha matisat. La Unió Europea, en 2017, seguia constituint el 63% de les exportacions de la Comunitat, encara que a Àfrica i Àsia han "crescut notablement". "El futur passa per la diversificació, el món està canviant, els clients tradicionals seguiran ací però els que són l'oportunitat són els de fora d'Europa", ha conclòs.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento