Demanen la retirada d'una campanya  perquè apareix ratllada la paraula flamenc
Demanen la retirada d'una campanya  perquè apareix ratllada la paraula flamenc TWITTER @ARCANGEL_FLAMEN

Una campanya a favor de la ciència de la Fundació Premis Rei Jaume I que convida al fet que Espanya siga coneguda per un poc més que els "tòpics", ratllant paraules com 'flamenc', 'paella' o 'migdiada', ha generat les crítiques d'alguns artistes i polítics, que han demanat la retirada dels cartells distribuïts a València. Per la seua banda, la fundació ha remarcat que "en cap cas s'ha pretés jutjar el valor dels elements triats, sinó la seua consideració com a tòpics que pot distorsionar la imatge representativa del país".

La campanya s'ha realitzat amb motiu de l'entrega dels guardons Rei Jaume I, els millor dotats a la ciència i l'emprenedoria espanyols i en els jurats de la qual figuren diversos Premis Nobel.

L'agència Aftershare és la responsable de l'acció publicitària que, segons explica en el seu web, "tracta de posar punt i final als tòpics sobre el nostre país en favor de nous conceptes vinculats als projectes dels guanyadors de la present edició". "Tant de bo la migdiada, els bous i la festa donen pas a la genòmica nutricional, la lluita contra el canvi climàtic o els nous materials protètics com a tòpics espanyols", assenyalen.

Aquest dimecres, el cantaor Arcángel ha criticat la campanya compartint en Twitter una imatge d'una marquesina de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de València en la qual apareix el cartell amb la paraula 'flamenc' ratllada. Al costat de la foto, ha posat el següent missatge: "València fa uns dies que vaig actuar en La Rambleta i vaig comprovar el vostre afecte i respecte al flamenc, la nostra música, la qual ens identifica dins i fora de les nostres fronteres, em pareix una vergonya". A més, demanava la retirada de la campanya a l'alcalde, Joan Ribó.

A aquest tuit ha respost l'Ajuntament de València aclarint que no es tracta d'una campanya municipal i que "en estar situada en els espais publicitaris que es lloguen en les marquesines de la nostra Empresa Municipal de Transports, la confusió es pot entendre".

I afig: "Els elements culturals dels diferents territoris d'Espanya mereixen el nostre més absolut respecte. Aquesta campanya NO és de l'@AjuntamentVLC, sinó que correspon a la fundació privada que organitza els @PremiosReiJaume, que ha llogat un espai publicitari de la @emtvalencia".

En un altre missatge, Arcángel ha agraït la informació, ha demanat disculpes i ha rectificat, si bé ha tornat a instar el consistori al fet que retire la campanya encara que no siga municipal, doncs "està en un lloc que llogueu des de l'@AjuntamentVLC i que indirectament és responsabilitat vostra".

Per la seua banda, el regidor de Compromís i president de l'EMT, Giuseppe Grezzi, ha respost Arcángel que té "tota la raó" i la campanya no és de l'Ajuntament, sinó que "ha sigut contractada per la Fundació privada Jaume I, els premis de la qual té el rei Felip VI com a president d'honor @CasaReal". "És una campanya de molt mal gust i haurien de retirar-la immediatament", ha sentenciat.

Respecte a aquest debat, la pròpia Fundació Premis Rei Jaume ha emés un comunicat en el seu web en el qual recalca que, "com ha entès la majoria de les persones, la campanya publicitària sobre la recent entrega dels Premis ha volgut ressaltar l'aspiració que a Espanya, a més d'identificar-la pels seus costums, el seu art o la seua gastronomia, se la reconega també pel nivell d'excel·lència de la seua ciència, la seua tecnologia i la seua empresa".

Per tant, afirma que "en cap cas s'ha pretés jutjar el valor dels elements triats -la paella, el flamenc, la migdiada, les tapes, els bous o la platja-, sinó la seua consideració com a tòpics que pot distorsionar la imatge representativa del país". "Si alguna persona o institució s'ha sentit ofesa per la campanya li pregue accepte la meua explicació i les meues disculpes", manifesta en el comunicat el president executiu de la fundació, Javier Quesada.

José Manuel Soto, Jesús Carmona i Toni Cantó

Igual que Arcángel, artistes com el ballador Jesús Carmona o el cantant José Manuel Soto han criticat la campanya en xarxes socials. El primer ha expressat la seua "indignació total" i ha reclamat a l'Ajuntament que retire aquesta publicitat per suposar "un insult a la cultura".

En la mateixa línia, Soto ha asseverat: "Els de l'Ajuntament de València creuen que el Flamenc és un tòpic espanyol que hi ha que eliminar del mapa, els pobres no s'assabenten de res, el Flamenc és la major joia cultural que tenim...".

Per la seua banda, el diputat de Ciutadans per València Toni Cantó també ha manifestat el seu rebuig a la campanya en un 'tuit' i ha afirmat que "pareix que al tripartit valencià no li agrada el flamenc". "És més de sardana", ha ironitzat.

El portaveu de Compromís en l'Ajuntament i regidor de Cultura Festiva, Pere Fuset, ha replicat a Cantó que la campanya és dels Jaume I i ha reconegut que "encara que el que pretenen és simular un canvi en els actuals tòpics espanyols pel suport a la ciència, han estat poc afortunats amb la forma". Aquest missatge ha sigut compartit en la xarxa social per la vicepresidenta del Consell i coportaveu de la coalició, Mónica Oltra.

"Contraposar 'cultura popular' a 'ciència' és un error en el qual la Fundació Premis Jaume I no hauria d'haver caigut", ha agregat Fuset en un altre 'tuit'.

València en Comú demana la seua retirada

La formació València en Comú (ValC), integrada en el govern en l'Ajuntament de València, ha demanat explicacions per la campanya "inacceptable i desafortunada" instal·lada en les marquesines de l'EMT: "No és acceptable que en un espai publicitari de titularitat pública estiga instal·lada una comunicació que resulta denigrant i ofensiva per a un patrimoni immaterial de la humanitat com és el flamenc".

Des de la Regidoria d'Innovació i Gestió del coneixement, representants de l'Ajuntament en la Fundació i subvencionadors del premi en Noves Tecnologies han contactat amb la Fundació Premis Rei Jaume I per a fer-li saber aquesta disconformitat, informa el grup municipal en un comunicat.

ValC creu que la campanya està "molt mal enfocada: D'una banda barreja la cultura i tradició de la qual ens sentim orgulls (paella, flamenc), amb altres tòpics com poden ser la migdiada". També "ratlla eixes referències culturals com si pretenguera dir que no estem d'acord amb elles o que la ciència ha de tindre una posició predominant per trobar-se en una suposada situació de superioritat". Al seu juí, açò "porta a una situació en la qual pareguera que paella i flamenc són els nostres tòpics negatius i els ratllem per a recolzar la ciència".

Si bé entenen que "no era la intenció de la Fundació" i suposen que "tampoc de l'empresa encarregada de la comunicació", des de ValC lamenten que "la campanya dóna lloc a eixa interpretació, danya el nostre llegat cultural i mina el suport als propis premis en si i els premiats".

Consulta aquí más noticias de València.