Llegir en paper és més efectiu que en digital, segons un estudi de la UV
Llegir en paper és més efectiu que en digital, segons un estudi de la UV UV

Un estudi liderat per l'Estructura d'Investigació Interdisciplinària de Lectura (ERI Lectura) de la Universitat de València (UV) ha demostrat l'anomenat "efecte de superioritat del paper": les persones comprenen millor un mateix text si ho lligen en paper que si ho fan en digital (per exemple, en tauletes o ordinadors).

Aquestes conclusions són una novetat en la literatura científica en la mesura que actualment cada vegada és més freqüent la introducció de nous mitjans tecnològics en les escoles, ressalta la institució acadèmica.

La investigació ha sigut liderada per Pablo Delgado, Cristina Vargas i Ladislao Salmerón, de la Facultat de Psicologia, amb la col·laboració de Rakefet Ackerman, de l'Institute of Technology d'Israel, i ha sigut cofinançada pel projecte europeu COST E-READ i per un projecte del Ministeri d'Economia i Competitivitat.

L'article 'Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension' ('No tire els seus llibres impresos: una metaanàlisi sobre els efectes de la lectura dels mitjans en la comprensió lectura') ha sigut publicat en la revista Educational Research Review, número 3 en els rànquings JCR de la categoria Education & Educational Research.

L'efecte de superioritat del paper depèn, segons indica la investigació, de diversos factors. En primer lloc, de la pressió temporal: la lectura en paper resulta més efectiva quan s'efectua amb temps limitat. En segon lloc, del gènere textual. En aquest sentit, l'estudi mostra que el format paper és més adequat en els textos informatius que en els narratius.

Els joves comprenen encara més el paper

Quant al perfil del lector, Ladislao Salmerón assegura que la superioritat del paper s'incrementa en les persones menors de vint anys. "La generació que ara té 16 anys mostra un efecte de superioritat del paper major que el que mostraven generacions anteriors. Perquè quede clar, les noves generacions comprenen encara més en paper que en digital, en comparació a les generacions prèvies".

Segons indica l'investigador del Departament Psicologia Evolutiva i de l'Educació, les conclusions de l'article, extretes mitjançant una variada metaanàlisi, adquireixen importància des del punt de vista educatiu. Cada vegada resulta més freqüent la introducció de nous mitjans tecnològics a les escoles "sense avaluar de forma robusta els seus efectes sobre l'aprenentatge i la comprensió lectora".

Aquesta metaanàlisi s'ha elaborat a partir de dades de més de 170.000 persones participants, d'edats compreses entre l'etapa primària i l'edat adulta i provinents de més de deu països diferents.

Consulta aquí más noticias de València.