Comunitat Valenciana

València prohibirà circular als patinets per les voreres i els obligarà a fer-ho principalment pel carril bici

  • La futura ordenança de Mobilitat inclourà per primera vegada la regulació d'aquests vehicles elèctrics.
  • Solament permetrà circular per carrers per als vianants als de menys potència: a 10 km/h i a 1 metre dels vianants.
  • L'esborrany del text legal fixa com a prioritat al vianant i en segon lloc al transport públic col·lectiu.
  • Contempla noves àrees de prioritat residencial i una zona verda d'aparcament exclusiu per a residents.
Un patinete eléctrico, en una imagen de archivo.
Un patinete eléctrico, en una imagen de archivo.
LIME
Un patinete eléctrico, en una imagen de archivo.

Els patinets elèctrics hauran d'anar, per norma general, pel carril bici a València, mai per les voreres, i solament els de menys potència podran fer-ho per carrers per als vianants. Aquesta és una de les novetats que inclourà la futura ordenança de Mobilitat de la ciutat, les línies bàsiques de la qual ha presentat aquest dilluns el regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi.

L'esborrany, que encara ha de rebre les aportacions i al·legacions ciutadanes, dels serveis jurídics i de la resta de grups polítics, preveu que solament podran anar per zones per als vianants els de menys potència i a una velocitat de 10 km/h com a màxim, a més de guardar un metre de distància dels vianants.

De fet, s'estableixen quatre categories de patinets elèctrics (A, B, C1 i C2). Els de tipus A, que poden aconseguir els 20 km/h i una massa de 25 quilos, podran circular per zones per als vianants a una velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora, a un metre de distància dels vianants. En el cas de fer-ho pel carril bici pintat en la vorera, podran aconseguir els 15 quilòmetres per hora, i els 20 km/h si el vial ciclista discorre per la calçada.

Els de tipus B (aconsegueixen fins a 25 quilòmetres per hora) compliran les mateixes obligacions, però no podran circular per zones per als vianants. Respecte a l'estacionament, els d’ús personal es podran amarrar a les forquetes dels aparcabicis.

Els sistemes de patinets elèctrics de lloguer se sotmetran a la normativa específica i a les taxes que aproven les regidories de Domini Públic i d'Hisenda, respectivament, ja que necessitaran una autorització especial per a desenvolupar el seu negoci en la via pública.

Reordenació l'espai públic

El text normatiu, de 129 pàgines d'articulat, pretén abastar tot l'espectre de la mobilitat, reordenar l'espai públic i "promocionar la convivència i el respecte" fixant al vianant, que suposa el 48% dels desplaçaments, com el principal objectiu, seguit del transport públic col·lectiu i de les altres formes de mobilitat. "El vianant és la prioritat i protegim tots els seus espais. Cada decisió i aportació es fa tenint en compte la prioritat per als vianants", ha explicat el regidor Grezzi.

Una altra de les claus és el repartiment de l'espai públic entre les diferents formes de mobilitat, amb una protecció i diferenciació creixent del carril bus, on prevalga el "respecte" a les persones que es mouen caminant.

L'ordenança fixarà la possibilitat de crear "àrees de prioritat residencial", com demanen des de Ciutat Vella, Russafa i Benimaclet, que prioritzen l'accessibilitat i els drets i obligacions dels usuaris de vehicles per a accedir als seus habitatges i als serveis.

També es fixarà una nova zona verda d'aparcament exclusiu per a residents en el centre històric a petició veïnal i s'amplia l'horari de 20 a 30 minuts i les tones (de 9 a 12) dels camions de repartiment. Quant al règim sancionador, les multes, en funció de la gravetat, podran arribar als 3.000 euros com a màxim.

Altres aspectes nous de la futura norma seran la limitació a 30 quilòmetres per hora de la circulació de vehicles en carrers amb un sol carril per sentit i la incidència en el "respecte a l'espai per als vianants" per part dels usuaris de bicicletes.

"També volem pacificar la velocitat de les bicis per a una protecció especial al vianant", ha afirmat Grezzi. De fet, la fórmula triada per a l'articulat estableix que les bicicletes circularan "preferentment" pel carril bici, si bé s'obri la porta al fet que vagen per la calçada en diferents suposats per a anar d'un traçat ciclista a un altre.

Pel que fa a les motos, es regularà específicament els aparcaments en zones concretes, com el centre històric i no podran circular pel carril bus ni per la vorera amb el motor encés quan estacionen o vagen a posar-se en marxa.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento