Comunitat Valenciana

Puig anuncia metro nocturn els caps de setmana i festius i l'arribada de la L10 a Natzaret en una única fase

  • L'ampliació horària de Metrovalencia serà fins a les 2.30 per a tota la xarxa i es finançarà amb l'ajuda estatal.
  • Les obres de la línia paralitzada començaran el primer trimestre de 2019, ha dit el president en Les Corts.
  • Una vegada completada, en 2021, es connectarà Natzaret amb La Marina i la resta de la xarxa mitjançant tramvia.
Así quedará el trazado de la línea 10 de Metrovalencia y su conexión con La Marina y el resto de la red.
Así quedará el trazado de la línea 10 de Metrovalencia y su conexión con La Marina y el resto de la red.
20MINUTOS.ES
Así quedará el trazado de la línea 10 de Metrovalencia y su conexión con La Marina y el resto de la red.

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) prestarà servei de metro nocturn els caps de setmana i festius a partir de final d'any. Aquest ha sigut un dels principals anuncis que ha fet aquest dimarts el president de la Generalitat, Ximo Puig, en el Debat de Política General que se celebra en el Parlament autonòmic.

Aquesta mesura és una reivindicació històrica del moviment veïnal, principalment de la Federació d'Associacions de Veïns de la capital, del propi Ajuntament i del sector de l'hostaleria.

El servei nocturn no serà ininterromput, sinó que s'allargarà fins a aproximadament les 2.30 hores de la matinada (actualment el servei finalitza els caps de setmana i festius al voltant de les 23.20 hores) i beneficiarà al conjunt de la xarxa de Metrovalencia, segons han concretat fonts de la Conselleria d'Obres Públiques i Vertebració del Territori.

Si bé encara estan per definir les freqüències concretes del servei, hi ha alguns precedents, com els serveis especials de Falles o en esdeveniments puntuals, quan els combois circulen entre València i els municipis de la corona metropolitana.

Quant al finançament, el Govern valencià sempre havia condicionat l'ampliació de serveis a l'arribada de recursos estatals, una cosa que s'ha produït enguany amb una partida de 10 milions d'euros per a transport metropolità, dels quals una part corresponen a Ferrocarrils de la Generalitat (FGV). Així, segons les mateixes fonts, el metro nocturn es finançarà amb aquesta aportació del Govern central.

La L10, fins a Natzaret

L'altra mesura relativa a la xarxa de metro té a veure amb la línia 10 (abans coneguda com a T2), les obres de la qual romanen paralitzades des de fa set anys. Malgrat que en un primer moment el propi Puig va anunciar la represa dels treballs en dues fases (Alacant-Oceanogràfic i Oceanogràfic-Natzaret), el cap del Consell ha afirmat en el seu discurs davant Les Corts que les obres es reprendran en el primer trimestre de 2019 "en una única fase" entre el cèntric carrer Alacant i Natzaret.

Aquesta rectificació beneficiarà principalment als veïns del barri del Marítim, que amb els anteriors terminis inclosos en els plecs per a la redacció dels projectes, veien posposada l'arribada del metro en superfície, que en la seua primera fase es quedava a menys d'un quilòmetre, al costat de l’Oceanogràfic. No solament açò, també ha dit que immediatament després de concloure els treballs, "en l'horitzó de 2021, connectarem Natzaret amb el port de València mitjançant tramvia".

Aquest branc, que discorreria pel nord de Natzaret i sortejaria amb un pas elevat el tram final de l'antic llit del Túria, connectaria no solament els diferents nuclis de la façana marítima amb el recinte portuari, sinó també la L10 amb el conjunt de la xarxa de Metrovalencia en superfície, la qual cosa afavorirà la realització de transbords i la mobilitat en general.

L'alcalde de València, Joan Ribó, s'ha mostrat "molt content" d'una cosa que havien demanat sempre: la connexió en una sola fase de la L10 fins a Natzaret i el metro nocturn. "És imprescindible que utilitzem al màxim les infraestructures que tenim, i és evident que açò afavorirà la mobilitat en la ciutat", ha afirmat.

Reaccions veïnals

Per la seua banda, la presidenta de la Federació de Veïns de València, María José Broseta, ha valorat positivament els anuncis: "Són mesures totes elles reivindicades en repetides ocasions tant per aquesta Federació com les associacions dels barris implicats, i la seua execució ve a constatar que hi havia unes manques evidents i que la reivindicació del moviment veïnal a més de raonable, ha sigut efectiva", ha comentat.

De la mateixa manera, ha dit que estaran "vigilants perquè les promeses, realitzades a pocs mesos de les eleccions, es complisquen dins del termini i en la forma escaient. De no ser així, tornarem a denunciar-ho de forma contundent".

El portaveu de l'Associació de Veïns de Natzaret, Julio Moltó, ha demanat que la connexió de Natzaret, tant amb Russafa com amb el port, quede reflectida en els pressupostos autonòmics. En la mateixa línia, el president de l'Associació de Veïns Natzaret Unit, José Antonio Barba, s'ha mostrat satisfet per l'anunci realitzat per Puig, encara que també ha volgut ser caut: "Esperem que no es tracte de propaganda electoral i que complisca la seua promesa que s'executen les obres del tramvia en una sola fase fins a Natzaret".

Des de la Federació d'Oci i Turisme (Fotur), afirmen alegrar-se que se'ls haja escoltat en "una reivindicació històrica" com la posada en marxa de servei de metro nocturn. Segons afirmen des de l'entitat, la mesura revertirà en un "favorable augment" de l'oci i del turisme, "a més de propiciar que s'usen menys vehicles particulars, reduint així els problemes d'aparcament, el tràfic i els accidents", i demanen que s'aplique també al conjunt de l'àrea metropolitana de València.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento