Comunitat Valenciana

El trànsit a motor cau un 25% en la ronda interior amb l'anell ciclista

  • El flux de vehicles segueix desviant-se cap a les rondes: grans vies, trànsits i bulevards des de març de 2017.
  • L'ús de la bicicleta creix de forma homogènia per tota la ciutat, fins i tot on no hi ha carrils nous.
  • El carrer Xàtiva marca el rècord de circulacions de l'anell ciclista, amb 3.653 passos al dia.
La calle Xàtiva, entre Colón y San Agustín, es el punto más transitado del carril bici de la ronda interior.
La calle Xàtiva, entre Colón y San Agustín, es el punto más transitado del carril bici de la ronda interior.
20MINUTOS.ES
La calle Xàtiva, entre Colón y San Agustín, es el punto más transitado del carril bici de la ronda interior.

La tendència a la disminució del trànsit motoritzat en la ronda interior des de l'obertura de l'anell ciclista, que envolta el centre històric per Colón, Xàtiva, Guillem de Castro i la marginal de l'antic llit del Túria, s'ha consolidat durant l'últim any. Aquest fenomen ha vingut, a més, acompanyat d'un sostingut augment de circulació de bicicletes no solament al llarg de l'anell ciclista, sinó també en la major part dels carrils bici existents.

Les dades d'intensitats del trànsit arreplegats per l'Ajuntament de València mostren com l'anomenat "trànsit oportunista", aquell que utilitza el centre com a ruta de pas cap a altres punts de la ciutat, s'ha reduït des de març de 2017, quan es va obrir la infraestructura ciclista. Un fenomen que no és casual, sinó buscat, fruit del nou model de mobilitat que propugna el Govern local, i en concret el regidor Giuseppe Grezzi.

Per exemple, el tram de Colón abans de l'encreuament amb Russafa comptabilitzava 26.257 vehicles a motor al maig de 2016, quan no existia l'anell ciclista. Un any després, després de dos mesos de funcionament del carril bici del centre, la xifra havia caigut fins a 21.259 (un 19,04%), i al maig de 2018 fins a 19.582 (un 25,43% d'acumulat). L'evolució és molt similar en altres trams, com el de Guillem de Castro (24,3%) o el del carrer Xàtiva (23,69%).

Però, cap a on es desvia aqueix flux circulatori? Fonamentalment cap a les rondes de circumval·lació, però amb un matís: si en un primer moment van ser les grans vies (Marqués del Túria, Germanies i Ramón y Cajal, principalment) les receptores de més cotxes, com mostren les dades de maig de 2017, el trànsit s'ha estabilitzat en aquest segon anell, però ha seguit creixent en els dos més exteriors, sobretot en el tram de Peset Aleixandre (4,5% en dos anys, fins a 59.724 vehicles al dia) i Primado Reig pel nord, i en el bulevard sud en l'extrem més meridional, des de l'encreuament amb l'A3 en l'eixida cap a Madrid fins a la Ciutat de les Ciències (2,9%).

L'impacte de l'anell ciclista no solament ha portat un major ús de la bicicleta en el centre (el carrer Xàtiva marca el rècord de circulacions, amb 3.653 passos al dia), sinó també en el conjunt dels carrils bici existents, donada la millora en les connexions que el seu disseny circular permet. Per exemple, en el tram central de Blasco Ibáñez s'ha passat de 1.663 bicis al dia a 2.103, un 26,4% més; en el carrer Almassora, al costat del Pont de Fusta, de 1.567 a 2.073 (+32,2%), en el carrer Menorca, de 1.120 a 1.634 (+45,89%), en Peris i Valero, de 1.436 a 1.936 (+34,8%).

Un dels casos més destacats és el de l'avinguda Navarro Reverter, on la circulació de bicis s'ha disparat un 84,15% en els últims dos anys, fins a les 2.777 diàries, el mateix que succeeix en els ponts sobre l'antic llit, amb creixements de dues xifres.

Carril bici en les grans vies i en l'avinguda port

La Junta de Govern Local aprovarà aquesta setmana tres nous projectes de carril bici sorgits dels pressupostos participatius, tant de 2017 com de 2018. Es tracta dels corresponents a tres importants avingudes de la ciutat, com són Primado Reig, i les grans vies Ramón y Cajal i Fernando el Catòlic. A més, s'intervindrà en el de l'avinguda del Port, un dels més criticats tant per ciclistes com per vianants, per a baixar-ho de la vorera a la calçada.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento