Comunitat Valenciana

PP i Cs acorden una inversió de 10 milions per al transport metropolità

  • Es comprometen a elevar la partida en 10 milions en els pròxims 2 anys, destinant 20 milions en 2019 i 30 en 2020.
  • "L'èxit és continuar marginant la Comunitat, la ciutat de València i l'àrea metropolitana, eixe és l'únic èxit", diu Puig.
Vagó de Metrovalencia
Vagó de Metrovalencia
GVA - Archivo
Vagó de Metrovalencia

El PP i Ciutadans han acordat pressupostar 10 milions d'euros per a l'Autoritat de Transport Metropolità de València enguany -com va plantejar la formació taronja- i un compromís per a elevar aquesta partida en 10 milions en els pròxims dos anys, de manera que es destinarien 20 milions en 2019 i 30 en 2020.

Tots dos grups han acordat pressupostar 35 milions per a tres inversions en infraestructures ferroviàries i de transport urbà en les ciutats de Madrid, Barcelona i València en el projecte de Pressupostos Generals de l'Estat de 2018.

Aquestes inversions han sigut proposades per Ciutadans en el debat de les esmenes als comptes que celebra aquesta setmana la Comissió de Pressupostos en el Congrés i que aquest dijous discuteix, entre d'altres, la Secció 17, dedicada a Foment.

En ella se'n van a incloure 10 milions per a obres de recuperació de l'espai públic entorn de l'estació barcelonina de Sants, altres 10 milions per al soterrament de vies de l'estació de Delicias (Madrid) i 5 milions per a la connexió ferroviària de l'estació d'AVE de Santa Justa de Sevilla i l'aeroport.

Aquests 25 milions d'euros se sumen als 10 milions d'euros per a l'Autoritat de Transport Metropolitana de València aquest mateix any, i un compromís per a elevar aquesta partida en 10 milions en 2019 i 2020.

Puig diu que l'anunci és "una fake news"

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, ha assenyalat aquest dijous que el compromís del Govern central d'invertir 60 milions en el transport metropolità de València en tres anys és "com una fake news" perquè el que li correspon és 38 milions anuals: "No es complirà amb la ciutat de València i es fa un gran anunci per a situar els pròxims anys uns recursos que no sabem ni on estan ni com vindran".

En declaracions als mitjans, ha indicat que el transport metropolità de València viu una situació "absolutament anòmala" perquè "el que li pertany en una situació de justícia equitativa" són 38 milions d'euros d'inversió estatal i el Consell exigeix simplement "el que toca".

Segons ha dit, és "d'aurora boreal" que el Govern diga que sí a aquests 10 milions per a enguany i s'anuncien 20 i 30 milions per als pròxims dos exercicis i que això "es venga com si fóra un gran èxit".

"De veres, on està l'èxit? L'èxit és continuar marginant la Comunitat Valenciana i la ciutat de València i l'àrea metropolitana, eixe és l'únic èxit i la constatació que per al Govern d'Espanya la Comunitat Valenciana segueix sent un convidat de pedra".

Ribó veu "almoina"

L'alcalde de València, Joan Ribó, ha afirmat aquest dijous que aquest compromís és "almoina" perquè el que correspon "està molt bé definit" i són 38 milions d'euros anuals.

"És absolutament intolerable el plantejament que es fa, la quantitat que necessita l'Ajuntament, la Generalitat i l'àrea metropolitana està molt clara, molt definida", ha dit, per a agregar que "la resta són promeses, són quantitats que tenen connotació d'almoina, perquè se'ls està caent la cara de vergonya a Ciutadans i al PP, que donen suport a aquests pressupostos, de no aportar ni un duro a la mobilitat en l'àrea metropolitana".

No obstant açò, ha destacat que "tot el treball que s'ha fet des de la Conselleria i els ajuntaments de presentar una reivindicació pareix que està començant a trencar d'alguna manera les posicions de no voler aportar ni un duro".

Bonig exigeix a Puig i Ribó el Pla de Mobilitat

La presidenta del PPCV, Isabel Bonig, ha celebrat aquest dijous que les negociacions que han mantingut amb el PP han donat lloc a una esmena, "barallada", als Pressupostos Generals de l'Estat de 2018. "El Govern ja ha posat diners", ha dit, per a exigir ara a Generalitat i Ajuntament de València que elaboren el Pla de Mobilitat Urbana.

Així figura en una esmena transaccional a la qual va presentar en el seu moment Ciutadans, que arreplegava eixa dotació de 10 milions, i que assenyala en el cas de València que l'aportació estatal "serà complementària a la qual efectuen la Generalitat i les administracions locals afectades, sense que l'import d'aquest puga ser inferior a la de l'exercici precedent i a la qual realitza l'Estat".

A més, assenyala que mentre no hi haja una llei del transport urbà col·lectiu, al final de l'exercici s'avaluarà l'impacte de les aportacions del conjunt de les administracions sobre l'equilibri financer del sistema de transport" i "es podrà promoure, si escau, un increment anual màxim de 10 milions d'euros de l'aportació estatal respecte a l'any precedent en 2019 i en 2020".

Bonig ha indicat que, més enllà de la proposta de Ciutadans, el PP no es queda "amb una foto fixa d'enguany" perquè el transport públic es presta "tots els dies i tots els anys" i continuarà en 2019, 2020 i més enllà, per la qual cosa han apostat "pel mitjà i llarg termini", fins a aconseguir eixos 60 milions en tres anys.

Ha destacat que han treballat "de manera silenciosa fins al final pels interessos dels valencians" i "les fotos i els reconeixements venen després". "És una gran notícia, és molt bona per a València i la seua àrea metropolitana", ha dit, assenyalant que confia en el suport de Ciutadans i instant PSPV i Compromís a votar a favor d'eixa esmena.

Cs reivindica haver aconseguit els diners

El portaveu de Ciutadans en l'Ajuntament de València, Fernando Giner, ha destacat aquest dijous que "davant de la política de pancartes de Compromís i les promeses del PP, Cs ha aconseguit 10 milions d'euros per al transport metropolità de València".

En declaracions als mitjans, ha explicat que l'esmena als Pressupostos Generals de l'Estat de 2018 plantejada per la seua formació per a aconseguir eixos 10 milions d'euros "és una gran notícia per a València" perquè "era una demanda històrica perquè València i els veïns de l'àrea metropolitana tinguen el transport que es mereix".

"L'important era obrir la línia de la subvenció, una cosa que ja s'ha aconseguit, per la qual cosa el debat és quant ha de vindre en el futur", ha dit.

Al seu juí, aquesta situació "és un reflex del que està passant en la vida política" perquè "hi ha una opció que és posar-se darrere de la pancarta, confrontar", que és Compromís, i hi ha una altra "que és negociar, dialogar, aprovar uns pressupostos i des d'ací presentar una esmena i portar una realitat", la de Ciutadans.

A més, ha agregat Giner, "està la postura del PP, que és portar-nos una promesa", però "no està malament, perquè el que volem és parlar de quantitats per al futur".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento