Comunitat Valenciana

La Plaça de la Reina fomentarà l'ús per als vianants i tindrà més de cent arbres en 10.000 m2 "equilibrats"

  • VALÈNCIA, 22 (EUROPA PRESS)
Grezzi i Tomás en la presentació del projecte de reforma de Plaça de la Reina
Grezzi i Tomás en la presentació del projecte de reforma de Plaça de la Reina
EUROPA PRESS
Grezzi i Tomás en la presentació del projecte de reforma de Plaça de la Reina

El projecte de reforma de la Plaça de la Reina de València, concebut amb "idea vertebradora", prioritza l'ús per als vianants d'aquest enclavament, "un dels més emblemàtics de la ciutat", i preveu un aprofitament "de l'espai públic compatible amb les activitats culturals, religioses, comercials, d'hoteleria i festives" que es desenvolupen en ell al llarg de tot l'any.

La nova plaça tindrà, sobre un superfície de "més de 10.000 metres quadrats d'espai ben equilibrat", més d'un centenar d'arbres i altres espècies de vegetació autòctona, "molts bancs", il·luminació de baix consum, un sistema de pulverització d'aigua per a mitigar les altes temperatures, zones d'ombra creades amb tendals desmuntables i "recorreguts marcats i fixos" per a residents, serveis de càrrega i descàrrega i recollida de residus sòlids.

Així ho han avançat aquest dijous, en la roda de premsa oferida per a presentar el projecte, el regidor de Mobilitat Sostenible, Guiseppe Grezzi, i l'arquitecte José María Tomás com a representant de la UTE Escario Arquitectes-Tomás Llavador Arquitectes i ING Auraval-Llogaritme, encarregada de la redacció d'aquesta proposta a partir del concurs d'idees convocat per l'Ajuntament de València per al disseny d'aquest espai.

Grezzi ha manifestat la "il·lusió" i l'"honor" que suposen donar a conéixer i poder escometre un "projecte ambiciós, important" i "històric" que permetrà "retornar a la ciutat i als ciutadans" la Plaça de la Reina "després de diferents intents de reforma" plantejats en els últims 150 anys. Ha dit que aquest disseny sorgeix després d'"un treball intens" de "moltes hores" i una "fase prèvia de participació" que "representa un abans i un després en la manera de dissenyar l'urbanisme i el futur de València".

L'edil, que ha ressaltat la inclusió de les propostes arreplegades en el procés de participació en el projecte final, ha considerat que s'ha aconseguit remodelar el citat enclavament "sense perdre la perspectiva històrica de la plaça, de la Catedral i del Micalet". Ha agregat que l'actuació prevista és "compatible" amb la voluntat del govern local de "recuperar les places de la ciutat" i amb la seua idea de "prioritzar els espais oberts per a les persones".

L'execució d'aquesta reforma contempla també la "remodelació integral" de l'aparcament subterrani situat en ella i obert des de 1970 i, en conseqüència, "recuperar el sòl ocupat fins ara per les rampes d'accés i eixida" de l'estacionament. En la nova plaça aquestes se situaran en els laterals.

COST PROPER ALS 10 MILIONS

Les obres tindran un cost proper als 10 milions d'euros, en concret, 4,4 milions corresponents a la remodelació del pàrquing i 5,5 milions per a la intervenció sobre la plaça, com ha apuntat el responsable municipal. Guiseppe Grezzi ha indicat que el termini d'execució dels treballs serà d'entre dotze i catorze mesos a partir del seu inici.

L'edil ha descartat de moment donar data per al començament de les obres i ha explicat que després de la presentació del projecte per part de la UTE que ho ha redactat a la Regidoria de Mobilitat Sostenible, aquest passarà a la Junta de Govern Local per a la seua aprovació i es traslladarà "a tots els serveis municipals implicats" -enllumenat, jardins i cicle integral de l'aigua, entre tots- perquè ho analitzen i donen el seu vistiplau.

Grezzi ha precisat que després d'açò s'iniciarà el procés de licitació. "Quan comence la licitació ja podrem fer una estimació. No puc donar termini d'obres" abans, ha exposat el regidor.

L'edil ha agraït els redactors del projecte de reforma que hagen "adaptat a les condicions climàtiques" el disseny de la futura Plaça de la Reina, amb "elements i vegetació per a crear espais còmodes i amables" en qualsevol època de l'any. Ha ressaltat els sistemes de pulverització d'aigua inclosos per a reduir l'efecte de les altes temperatures i els tendals desmuntables i "amb diferents possibilitats de posició" previstos en la zona pròxima a la Catedral on se situen mercats ambulants com el de la escuraeta.

De la mateixa manera, ha valorat que "s'ha tingut en compte totes les qüestions relacionades amb la mobilitat", tant "l'accessibilitat per als veïns de la zona a aparcaments" com els del carrer Corregeria, com per al transport públic -no ha precisat on se situaran les parades de bus ni quines línies arribaran i ha dit que es donaran a conéixer "més endavant" perquè l'EMT treballa en açò-, el servei de taxis -amb parada en el carrer del Mar- i la càrrega i descàrrega i la recollida de residus -amb "recorreguts marcats i fixos" que també seguiran els residents-.

Grezzi ha avançat que el projecte de la Plaça de la Reina s'estendrà cap al carrer Sant Vicent i cap al de la Pau amb idea de "conjunt" i per a "fer més atractiva l'entrada a la plaça". Com a "novetat" ha apuntat també que es crearan "camuflades dins del paviment" les "instal·lacions elèctriques" necessàries per a moments com la instal·lació de mercats.

"UNA PLAÇA DESCONEGUDA"

José María Tomás, per la seua banda, ha agraït la "col·laboració" de l'Ajuntament per al desenvolupament del projecte i ha valorat la tasca feta junt a la comissió de participació. Ha considerat que la de la Reina és "una plaça desconeguda per a la gran majoria dels ciutadans perquè està plena d'obstacles i moltes peces que fan perdre la pròpia escala de l'espai" i ha ressaltat que s'ha apostat per "netejar-la i deixar-la lliure" d'eixos elements.

L'arquitecte, que ha repassat els projectes de remodelació presentats per a aquest enclavament des de 1870 i no executats, ha explicat respecte a l'arbrat que es traslladaran dos de les palmeres existents ara, que es conservarà la resta d'arbres i que s'afegirà "un centenar, en general, de fulla caduca" per a adaptar la plaça a les estacions de l'any.

A més, es comptarà amb contenidors soterrats i dos fonts per a beure. Les terrasses dels locals d'hoteleria, que "no envairan la plaça", es mantindran als costats. El trànsit que hi haja en la plaça no es dirigirà en la seua eixida cap al centre sinó cap a l'exterior pel carrer del Mar. Per a evitar cues en superfície en incorporar-se al pàrquing -s'entrarà des del carrer de la Pau- s'establiran en el seu interior tres accessos que donaran fluïdesa a l'entrada.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento