Comunitat Valenciana

Educació engega un pla dotat amb 16,1 milions per a "passar de l'escola mixta a la coeducativa"

  • VALÈNCIA, 22 (EUROPA PRESS)

La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport engega el Pla Director de Coeducació, un full de ruta que implica els centres educatius, els alumnes i les famílies amb l'objectiu d'eradicar "la desigualtat i el biaix de gènere" i combatre la violència masclista també des de les aules. "Es tracta de fer un pas des de l'escola mixta a la coeducativa" a través d'una sèrie de mesures que comptaran amb una dotació de 16,18 milions d'euros en els pròxims quatre anys".

Així ho ha asseverat el conseller d'Educació, Vicent Marzà, qui ha presentat el pla en una roda de premsa en la qual ha estat acompanyat pel secretari autonòmic d'Educació i Investigació, Miquel Soler; la presidenta del Consell Escolar Valencià, Encarna Cuenca, i la responsable de la Unitat d'Igualtat de la Conselleria, Dèlia Amorós.

Marzà ha assenyalat que fa anys es va donar un primer pas en passar de les aules segregadores per sexes a les aules mixtes -encara que alguns no ho han donat, ha recordat- i ara "el que volem és convertir-les en aules coeducatives". Per a açò, el pla disposa d'un pressupost de 16,18 milions d'euros que serviran per a sufragar projectes d'innovació relacionats amb la coeducació, materials didàctics, formació especifica per al professorat i la cobertura de la figura de Coordinació d'Igualtat i Convivència, entre d'altres.

La iniciativa és resultat del treball de la Mesa de Coeducació, constituïda en 2016, en la qual han col·laborat col·lectius, el CEV i experts en la matèria que, dividits en diversos grups, han desenvolupat els set eixos en els quals s'estructura el pla.

El primer d'ells preveu la formació inicial del professorat i contempla arribar a acords amb les universitats per als docents es formen sense biaix de gènere o revisar les memòries dels graus de Magisteri i màster de Secundària amb la mateixa fi.

L'eix 2 se centra a garantir la formació específica i adequada en coeducació per al professorat, dotant de recursos als Cefire i promovent projectes d'investigació i el tercer apunta a la revisió del currículum escolar que pose en valor aspectes com la diversitat sexual i familiar, diferents identitats i expressions de gènere o la corresponsabilitat de les tasques domèstiques i de cures, entre d'altres.

El quart eix se centra en l'adequació dels materials curriculars, amb propostes perquè els llibres de text, per exemple, incloguen referents de tots dos sexes, o incentivar l'interés dels alumnes per a evitar les carreres masculinitzades o feminitzades.

El número 5, per la seua banda, advoca pel desenvolupament de mesures per a fomentar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes en els òrgans de presa de decisió dels centres educatius i el sisé eix explicita accions per a desenvolupar valors democràtics i drets humans. L'últim apartat subratlla la necessitat de col·laborar activament amb la resta d'administracions públiques.

Algunes mesures que ja s'estan desenvolupant són els coordinadors d'Igualtat, l'ampliació de les Unitats d'Atenció i Intervenció Territorials per a previndre comportaments masclistes o de violència de gènere en els centres; ajudes a projectes d'inclusió -com els de la temàtica 'Pati actiu', és a dir, la promoció d'un pati igualitari des del punt de vista de gènere- o l'adquisició de llibres i materials per a les biblioteques escolars que siguen, almenys en un 50%, d'autores.

PLA IGUALTAT PERSONAL DOCENT

A més, aquest nou pla està "íntimament relacionat" amb un altre que s'està ultimant, el d'Igualtat del Personal Docent, ha ressaltat Dèlia Amorós. De fet, ja s'ha portat a la Mesa Tècnica d'aquesta setmana el permís de gestació, a les quals es podran acollir les embarassades, de manera que gaudiran de millors condicions i no hauran de demanar una baixa mèdica, "perquè no estan malaltes", ha postil·lat Marzà.

La responsable de la Unitat d'Igualtat ha donat algunes dades que reflecteixen el "desequilibri" que es pretén pal·liar amb el futur pla. Així, ha detallat que el 70% del personal docent està integrat per dones però aquestes no representen ni el 50% dels càrrecs directius. A més, el 80% dels permisos i llicències ho demanen les dones -davant de només el 20% dels seus companys homes-, així com el 90% de les reduccions de jornada per a la cura de fills i uns altres familiars.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento