Les places de Park & Ride estan senyalitzades a l'asfalt, i indicades amb senyals verticals.
Les places de Park & Ride estan senyalitzades a l'asfalt, i indicades amb senyals verticals. J.P. CH.

Cada dia més de 640.000 vehicles arriben a Barcelona des dels municipis pròxims. La majoria estan ocupats només per una persona, i aquesta situació genera una contaminació atmosfèrica que busca ser erradicada per diverses polítiques de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

"Un dels problemes més greus que tenim és l'aire que respirem. Des de la Unió Europea ens han tornat a cridar l'atenció pels alts nivells de contaminació de l'aire, el que causa perjudicis per a la salut. Només podem canviar-lo si prenem mesures estructurals i canviem hàbits", ha dit Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB.

Una de les polítiques promogudes per aquest organisme és la posada en marxa de la xarxa d'aparcaments d'intercanvi metropolità, més conegut com a Park & Ride. Aquest sistema "està pensat per a les persones que viuen lluny del transport públic, en urbanitzacions o llocs més aïllats", precisa Guillem Alsina, cap del servei de Planificació de l'AMB.

Deixar el cotxe pel tren

El sistema Park & Ride, que per ara s'ha posat en marxa a Castelldefels i a Sant Joan Despí, reserva places de pàrquing per tal que els usuaris puguin deixar gratis el seu cotxe i agafar un tren amb destinació a Barcelona o altres indrets. "Busquem que els usuaris deixin el seu cotxe a canvi d'emprar la xarxa de transport públic", detalla Alsina.

Si bé, per ara, les dues primeres estacions vàlides són les de Renfe a Castelldefels i Sant Joan Despí, aquest sistema és vàlid per a viatjar en la xarxa de Ferrocarrils (FGC) i als busos metropolitans i locals.

Vigilància

Ajuntaments i policies locals s'encarreguen de vigilar l'ús correcte del sistema, matisa Alsina. Gràcies a una aplicació vinculada al sistema de Park & Ride poden verificar si el vehicle estacionat en una plaça reservada està donat d'alta al sistema.

El servei es va posar en marxa a inicis de febrer i en estar en un període de proves, els infractors reben un avís abans que una sanció econòmica.

Prova pilot

L'AMB havia detectat 6.000 places d'aparcament a prop de les estacions de ferrocarril dels municipis de l'àrea metropolitana. A Castelldefels, s'han destinat 100 places al costat dels terrenys entre l'estació de Renfe i el carrer Antic Camí Ral de València; A Sant Joan Despí hi ha 41 places al carrer de Jacint Verdaguer, creuant la passarel·la sobre les vies de tren.

"En el primer mes ja portem més de 1.000 usuaris enregistrats", diu Alsina, per la qual cosa l'AMB preveu ampliar el servei a altres municipis, com Sant Boi, Badalona i Gavà. La idea és "arribar a les 1.600 places en dos anys" en uns 10 o 12 municipis.

Park & Ride

Com funciona el sistema Park & Ride

El sistema es gestiona des del mòbil i és gratuït.

1. L'usuari descarrega l'app AMB P+R, tant des d'Apple Store com Google Play, i registra les seves dades personals i la matrícula del vehicle.

2. L'aparcament és gratuït, funciona de 5 a 23 hores de dilluns a divendres i l'estada màxima és de 24 hores.

3. Les places reservades estan senyalitzades en l'asfalt i per mitjà d'avisos verticals.

4. L'usuari deixa el cotxe i després agafa un tren o bus a la seva destinació. Al tornar ha de validar el títol de transport a les màquines col·locades dins i fora de les estacions de ferrocarril.

5. Els títols vàlids són la T-10, la T-50/30, la T-Mes, la Targeta Rosa, els abonaments mensuals de Renfe o els bitllets integrats de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

6. Els passis exclosos són els bitllets senzills, d'anada i tornada, T-Dia, T-16, T-Verda i els serveis regionals.

7. Si s'aparca i no s'empra el transport públic o si no es valida el títol, es pot rebre una sanció equivalent a estacionar malament a la Zona Blava.

Consulta aquí más noticias de Barcelona.