La venda de sòl només cobrirà un 15% del cost de soterrar les vies a València
La venda de sòl només cobrirà un 15% del cost de soterrar les vies a València 20MINUTOS.ES

La venda de solars per a edificar habitatges només finançarà el 15% de la inversió ferroviària total de l'operació Parc Central de València. Així ho ha calculat la societat pública impulsada pel Govern central, la Generalitat i l'Ajuntament per a escometre les diferents obres, tant de la zona verda que quedarà en la superfície com de soterrament de les vies i disseny de les noves artèries ferroviàries de la ciutat.

El director general de la Societat Parc Central, Salvador Martínez, ha xifrat aquest dimecres en 300 milions d'euros els diners que es preveu recaptar amb la venda de parcel·les, enfront d'un cost total de 2.000 milions d'euros que suposarà l'operació ferroviària en el seu conjunt, que inclou tant la futura Estació Central dissenyada per César Portela (800 milions) com el túnel passant cap al nord amb dues estacions subterrànies de Rodalies a Aragó i la Universitat Politècnica (700 milions) i el canal d'accés (300 milions). Aquesta última obra serà la primera que s'escometrà, per al que ja està treballant un grup de treball en el si de la comissió executiva.

Martínez ha afirmat que aquesta comissió ha abordat en la seua reunió la pròxima venda de sòl, però sense donar molts detalls "per a no generar moviments especulatius" en el preu. Segons ha indicat, el consell d'administració estudiarà el plec que regularà el procés de venda i la pròpia estratègia, és a dir, quins grups de solars es trauen a subhasta.

Segons ha manifestat, ja es té "una valoració de solars, de forma individual i en paquets". En aquesta mateixa línia s'ha pronunciat el regidor de Desenvolupament Urbà de València, Vicent Sarrià. "Fins que no es soterre el canal d'accés i puguem posar la segona part dels solars resultants, encara queda temps", ha dit.

Causes del retard

Sarrià ha informat de l'aprovació d'un nou termini, sol·licitat per part de l'empresa contractista, per a la finalització de les obres de la primera fase del Parc Central, que suposa el 40% de la futura zona verda, la no afectada per l'actuació ferroviària. El retard es deu a "un problema" amb el granit de les fonts i canalitzacions, "tant en les tonalitats de les diferents remeses com en la qualitat" de les mateixes, segons l'edil.

"És un tipus de pedra que té un tractament perquè en trepitjar-la no rellisque, i açò no es donava de manera uniforme i per tant s'havia requerit a l'empresa l'esmena d'aqueix defecte", ha detallat el regidor.
La demora serà de quatre o cinc mesos: "Barregem juny-juliol com l'horitzó més lògic i després vindrà la recepció per part de l'Ajuntament" perquè els tècnics revisen que tot està en ordre. "Del que no em cap dubte és que enguany el parc estarà obert" a la ciutadania, va afegir Sarrià.

Segons ha afirmat el director de la societat València Parc Central, la superfície total afectada pels treballs de reparació del granit és de 5.900 metres quadrats. "És la suma de les fonts més els canals i normalment apilem alguna cosa per a manteniment, en total seran 6.000 metres quadrats", ha explicat Salvador Martínez.

El ‘Hyde Park’ valencià

Superfície. Les obres de la primera fase del Parc Central de València, que comprén 110.826 metres quadrats, un 40% de la superfície total, es troben en la seua recta final.

Dotacions. Russafa i Malilla seran els barris més beneficiats en un primer moment, ja que les obres, a més d'habilitar grans espais verds, suposaran la creació de dotacions públiques municipals esportives, educatives i socials en les antigues naus rehabilitades.

Arbrat. En aquests moments s'està duent a terme la plantació d'un miler d'arbres i de 85.000 plantes arbustives en diferents àrees.

Consulta aquí más noticias de València.