Joan Ribó reivindica en un acte públic el dret a caminar
Joan Ribó reivindica en un acte públic el dret a caminar AYUNTAMIENTO DE VALÈNCIA

L'alcalde de València, Joan Ribó, ha reivindicat aquest dimecres el dret a caminar, una reclamació que creu que pot paréixer "absurda" perquè es tracta d'una cosa "natural", si bé entén que "lamentablement" és necessari fer-ho perquè la ciutat ha afavorit la mobilitat amb cotxe de manera "desmesurada" des de mitat del segle XX, en entendre's en eixe moment com a "símbol de progrés", la qual cosa va suposar una aposta "amb víctimes": els vianants.

Ribó, que ha presentat aquest dimecres la Jornada València Camina juntament amb responsables de l'associació Arquitectúria, Sileno Català i José Luis Gisbert, l'encarregat de Flow en Ginebra, Pasqualle Cancellara, i el responsable de Walk 21, Martin Wedderburn, ha explicat que la ciutat va construir molts carrils per a vehicles motoritzats i va liderar rànquings mundials de semàfors per càpita, mentre que els vianants eren apartats a voreres estretes, desviats "molts metres" de les seues trajectòries naturals de pas i sotmesos a "llargues" esperes enfront de semàfors perquè el trànsit fóra fluït.

"Hi ha alguna cosa més natural que caminar?", s'ha preguntat l'alcalde, per a després indicar que "lamentablement" sí és necessari reivindicar aquest dret. En aquest sentit, Ribó ha sostingut que la nova administració treballa per a tindre una ciutat més "sana, saludable i amable" per a socialitzar els seus carrers.

Per a açò, l'alcalde ha assenyalat algunes de les mesures dutes a terme des del Govern de la Nau, com l'ampliació de voreres en diferents llocs de la ciutat com el centre o el Cabanyal, l'augment dels aparcaments per a motos perquè "baixen de les voreres per les quals camina la gent", una "fàcil" mobilitat sostenible amb rutes i camins "segurs" per a anar al col·legi, i la instal·lació de guals per a millorar la seguretat de les persones.

No obstant açò, Ribó ha lamentat les "habituals i notòries" resistències que exigeixen que l'espai públic continue sent per a cotxes i motos, encara que ha destacat que aquest "a penes suposen el 30% dels desplaçaments en la ciutat".

Moviment ciutadà Flow

L'edil ha sostingut que "està clar" que a València "es camina més del que se'n va amb cotxe". "És raonable que l'espai el repartim, i quan es reparteix és evident que guanyen els que tenen menys i que els que tenen més igual han de perdre en benefici de la resta", ha explicat.

"És molt important que la gent es done compte que la mobilitat no es mesura només a partir del cotxe, sinó també de la facilitat de caminar o d'anar amb bici", ha destacat Ribó.

Per açò, ha assenyalat que el "verdader" símbol de progrés és caminar, anar amb bicicleta i cuidar l'entorn, mentre s'utilitza racionalment la resta de vehicles i ha agraït la creació del moviment ciutadà Flow, que reivindica viure en una ciutat "saludable".

"Igualtat de condicions"

La Jornada, que ha tingut lloc en el Centre Cultural la Nau, ha presentat la nova plataforma per a vianants València Camina, promoguda des d'Arquitectúria, que treballarà per una ciutat que convide a totes les persones a caminar, i busca donar a conéixer la metodologia Flow, un projecte europeu que pretén posar a caminar i anar amb bici en "igualtat de condicions" pel que fa a les maneres de transport motoritzats com a solució per a enfrontar la congestió urbana.

Consulta aquí más noticias de València.